Toiminnanohjausjärjestelmän käytön tehostaminen : Tilaukseen liittyvien avainlukujen määrittäminen
Kalmari, Tuomo (2017)
Kalmari, Tuomo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201803223670
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli yhtenäistää ja nopeuttaa tilausprosessia sekä tehostaa toiminnanohjausjärjestelmän käyttöä. Tehtäväksi muodostui laskentajärjestelmän toteuttaminen toimeksiantajan yhteen varastopisteeseen. Järjestelmän avulla saataisiin määritettyä tilauspisteet, tilauseräkoot sekä varmuusvarastot varastoitaville nimikkeille, lisäksi näiden avainlukujen ylläpitoa tuli pohtia. Myös ennustettavuutta koetettiin parantaa. Toimeksiantajana toimi Patria Aviation Oy, joka keskittyy ilmailukaluston elinkaaren tukipalveluihin eli käytännössä lentokaluston korjaamiseen ja modifiointiin sekä lentäjien koulutukseen.
Järjestelmä toteutettiin case-menetelmällä yhdelle varastopisteelle. Nimikkeiden historia tietojen pohjalta oli hyvä lähteä kehittämään järjestelmää. Excel-taulukkoon luotiin kaavat siten, että se laskee historiatietoon pohjautuen ennusteen painotetulla keskiarvolla. Samaan taulukkoon luotiin kaavat, joilla varmuusvarasto, tilauspiste ja tilauseräkoko määritettiin. Avainluvut vaativat myös päivitystä, joten nimikkeille tehtiin ABC-analyysi käyttöön pohjautuen. Analyysin pohjalle suunniteltiin luokasta riippuva päivitys. Avainlukuja ei ole syytä muuttaa joka päivityksen yhteydessä toiminnanohjausjärjestelmään, vaan ainoastaan jos muutosta tapahtuu yli 10 % suuntaan tai toiseen.
Tutkimuksen tuloksena löytyikin paljon nimikkeitä, joilla ei ole ollut käyttöä viime vuosina lainkaan. Lisäksi samalla tuotteella saattaa olla useampikin nimike eri varasto-osoitteissa. Päätuotoksena tuli kuitenkin Excel-taulukko, josta avainluvut saadaan vietyä järjestelmään. Taulukkoa on helppo päivittää hakemalla tuoreet raportit toiminnanohjausjärjestelmästä ja se myös kertoo, onko muutos niin merkittävä, että päivitys tarvitsee tehdä myös toiminnanohjausjärjestelmään. Jatkossa ennustettavuutta voitaisiin edelleen parantaa käyttämällä huoltosuunnitelmista saatavia tietoja ja käyttämällä keräily toimintoa enemmän.
Järjestelmä toteutettiin case-menetelmällä yhdelle varastopisteelle. Nimikkeiden historia tietojen pohjalta oli hyvä lähteä kehittämään järjestelmää. Excel-taulukkoon luotiin kaavat siten, että se laskee historiatietoon pohjautuen ennusteen painotetulla keskiarvolla. Samaan taulukkoon luotiin kaavat, joilla varmuusvarasto, tilauspiste ja tilauseräkoko määritettiin. Avainluvut vaativat myös päivitystä, joten nimikkeille tehtiin ABC-analyysi käyttöön pohjautuen. Analyysin pohjalle suunniteltiin luokasta riippuva päivitys. Avainlukuja ei ole syytä muuttaa joka päivityksen yhteydessä toiminnanohjausjärjestelmään, vaan ainoastaan jos muutosta tapahtuu yli 10 % suuntaan tai toiseen.
Tutkimuksen tuloksena löytyikin paljon nimikkeitä, joilla ei ole ollut käyttöä viime vuosina lainkaan. Lisäksi samalla tuotteella saattaa olla useampikin nimike eri varasto-osoitteissa. Päätuotoksena tuli kuitenkin Excel-taulukko, josta avainluvut saadaan vietyä järjestelmään. Taulukkoa on helppo päivittää hakemalla tuoreet raportit toiminnanohjausjärjestelmästä ja se myös kertoo, onko muutos niin merkittävä, että päivitys tarvitsee tehdä myös toiminnanohjausjärjestelmään. Jatkossa ennustettavuutta voitaisiin edelleen parantaa käyttämällä huoltosuunnitelmista saatavia tietoja ja käyttämällä keräily toimintoa enemmän.