Uupumuksen tunnistaminen ja ennaltaehkäisy hoitotyön opinnoissa : Opas hoitotyön opiskelijoille
Hellman, Kia; Lunnela, Hanna (2018)
Hellman, Kia
Lunnela, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Laurea-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoille selkeälukuinen opas uupumuksen tunnistamisesta ja ennaltaehkäisystä hoitotyön opinnoissa. Oppaan tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoa uupumuksen oireista ja tunnistamisesta sekä tarjota keinoja opintojen aikaisen uupumuksen ennaltaehkäisyyn selkeässä ja helppolukuisessa muodossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös edistää opinnäytetyön tekijöiden ammatillista kasvua toiminnallisen tutkimustyön avulla. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka muodostui oppaasta ja raportista. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa käsitellään ammattikorkeakouluopintojen, opiskelukyvyn, opiskelu-uupumuksen sekä opiskelu-uupumuksen ennaltaehkäisyn teoriaa. Teoriapohja on kerätty monipuolisista lähteistä lähdekritiikkiä käyttäen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin oppaana, sillä sen koettiin tavoittavan kohderyhmä parhaiten. Opas sisältää teoriaa ammattikorkeakouluopintojen haasteista, opiskelukyvystä, stressistä ja opiskelu-uupumuksesta sekä keinoja opiskelu-uupumuksen ennaltaehkäisyyn.
Opasta arvioitiin strukturoidulla palautelomakkeella, joka sisälsi 10 väittämää ja kolme avointa kysymystä. Palaute kerättiin Otaniemen kampuksella opiskelevalta sairaanhoitajaopiskelijaryhmältä. Lisäksi palautetta kerättiin Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen toimipisteen terveydenhoitajalta. Palaute analysoitiin tilastollisin menetelmin ja sisällönanalyysin avulla. Palautteen perusteella opas koettiin onnistuneen ja saavutti tavoitteensa hyvin. Kehitysehdotuksina kohderyhmän palautteesta nousivat stressinhallinnan keinojen konkretisoiminen sekä ennaltaehkäisyn osuuden painottaminen. Vastaava opas voitaisiin tulevaisuudessa kohdistaa kaikille ammattikorkeakouluopiskelijoille sekä ottaa huomioon päihteiden vaikutus uupumuksen synnyssä ja hallinnassa.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa käsitellään ammattikorkeakouluopintojen, opiskelukyvyn, opiskelu-uupumuksen sekä opiskelu-uupumuksen ennaltaehkäisyn teoriaa. Teoriapohja on kerätty monipuolisista lähteistä lähdekritiikkiä käyttäen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin oppaana, sillä sen koettiin tavoittavan kohderyhmä parhaiten. Opas sisältää teoriaa ammattikorkeakouluopintojen haasteista, opiskelukyvystä, stressistä ja opiskelu-uupumuksesta sekä keinoja opiskelu-uupumuksen ennaltaehkäisyyn.
Opasta arvioitiin strukturoidulla palautelomakkeella, joka sisälsi 10 väittämää ja kolme avointa kysymystä. Palaute kerättiin Otaniemen kampuksella opiskelevalta sairaanhoitajaopiskelijaryhmältä. Lisäksi palautetta kerättiin Laurea-ammattikorkeakoulun Otaniemen toimipisteen terveydenhoitajalta. Palaute analysoitiin tilastollisin menetelmin ja sisällönanalyysin avulla. Palautteen perusteella opas koettiin onnistuneen ja saavutti tavoitteensa hyvin. Kehitysehdotuksina kohderyhmän palautteesta nousivat stressinhallinnan keinojen konkretisoiminen sekä ennaltaehkäisyn osuuden painottaminen. Vastaava opas voitaisiin tulevaisuudessa kohdistaa kaikille ammattikorkeakouluopiskelijoille sekä ottaa huomioon päihteiden vaikutus uupumuksen synnyssä ja hallinnassa.