Etukäteisvaihdettujen sensorien palautus asiakkaalta
Anttila, Suvi-Anna (2018)
Anttila, Suvi-Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174815
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kohdeyritys Valmet Automation Oy:n Tampereen toimipisteelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella toimintamalli, jolla viallisten sensorien palautumista voitaisiin nopeuttaa ja varmistaa. Nykyinen toimintamalli ei ole edistänyt sensorien nopeaa palauttamista.
Sensoreiden palautusta helpottamaan suunniteltiin toimintamalli, jossa tiettyihin kohdemaihin luodaan palautusrahtikirjat valmiiksi. Lisäksi palauttamista selkeyttämään laadittiin ohjeistukset. Tarkoituksena oli saada palautuksesta asiakkaalle mahdollisimman vaivatonta ja yksinkertaista. Kuljetukseen suunniteltiin kuljetuslaatikko, jossa korvaavat sensorit voidaan kuljettaa asiakkaalle ja vialliset palauttaa takaisin. Palautuksen nopeuttamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltiin myös laskutusmallipohjaa, jolla asiakas saadaan houkuteltua palauttamaan vioittuneet sensorit mahdollisimman nopeasti.
Työssä keskityttiin palautuskuljetuksen helpottamiseen asiakkaan näkökulmasta, jolloin viallisen sensorin palauttamisesta syntyvä työmäärä on mahdollisimman pieni. Lisäksi uudella kuljetuslaatikolla vähennetään pakkauskustannuksia ja pakkauksesta syntyvää työmäärää. Tulevaisuudessa käyttöön voidaan tarvittaessa ottaa myös laskutus, mikäli uusi kuljetuslaatikko ja palautusdokumentit eivät nopeuta tarpeeksi palautusaikoja.
Sensoreiden palautusta helpottamaan suunniteltiin toimintamalli, jossa tiettyihin kohdemaihin luodaan palautusrahtikirjat valmiiksi. Lisäksi palauttamista selkeyttämään laadittiin ohjeistukset. Tarkoituksena oli saada palautuksesta asiakkaalle mahdollisimman vaivatonta ja yksinkertaista. Kuljetukseen suunniteltiin kuljetuslaatikko, jossa korvaavat sensorit voidaan kuljettaa asiakkaalle ja vialliset palauttaa takaisin. Palautuksen nopeuttamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltiin myös laskutusmallipohjaa, jolla asiakas saadaan houkuteltua palauttamaan vioittuneet sensorit mahdollisimman nopeasti.
Työssä keskityttiin palautuskuljetuksen helpottamiseen asiakkaan näkökulmasta, jolloin viallisen sensorin palauttamisesta syntyvä työmäärä on mahdollisimman pieni. Lisäksi uudella kuljetuslaatikolla vähennetään pakkauskustannuksia ja pakkauksesta syntyvää työmäärää. Tulevaisuudessa käyttöön voidaan tarvittaessa ottaa myös laskutus, mikäli uusi kuljetuslaatikko ja palautusdokumentit eivät nopeuta tarpeeksi palautusaikoja.