Matkailuyhteistyö Siikaisten kunnassa
Jaakkola, Sanna (2010)
Jaakkola, Sanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Siikaisten kunnan alueen matkailuyhteistyötä. Tutkimuksen päätehtävänä oli löytää vastaus kysymykseen: Miten Siikaisten matkailualan toimijat suhtautuvat yhteistyöhön? Tutkimuksen alatehtävinä pyrittiin selvittämään onko matkailualan yrittäjillä halua ja tarvetta yhteistyöhön, millaisessa roolissa he haluaisivat kunnan toimivan, millaisia esteitä he kokevat matkailuyhteistyölle olevan ja miten he ovat kokeneet kehityshankkeet. Lisäksi selvitettiin matkailuyrittäjien ajatuksia siitä, millä asioilla heidän mielestään matkailuyhteistyö saadaan toimivaksi. Tätä tutkimusta lähdettiin tekemään, koska matkailuun on Siikaisissa pa-nostettu paljon, mutta haluttuja parannuksia asioihin ei ole saavutettu. Opinnäytetyön teoriataustassa käsiteltiin matkailuyhteistyötä käsitteenä ja sen eri osa-alueita. Teoriassa perehdyttiin siihen, miksi on tarpeellista tehdä matkailuyhteistyötä, mitkä ovat matkailuyhteistyön hyödyt, mitkä ovat yleisempiä esteitä matkailuyhteistyölle sekä kerrottiin, mitkä ovat matkailuyhteistyön onnistumisen edellytykset. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan Siikaisten viimeisimmästä kehityshankkeesta ja kunnan panostuksista Siikaisten matkailun hyväksi. Tutkimuksellisessa osuudessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut toteutettiin henkilökohtaisesti, puhelimitse ja sähköpostilla. Haastateltaviksi valittiin sellaisia henkilöitä, jotka ovat kaikista aktiivisimmin toimineet Siikaisten matkailun hyväksi. Haastattelukysymyksiin saatiin vastaukset yhdeksältä henkilöltä. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2009. Tutkimuksessa selvisi, että yhteistyön tekeminen koetaan hyödylliseksi ja melkein kaikki haastateltavat olivat valmiita lisäämään yhteistyötä muiden matkailuyrittäjien kanssa. Suurimmiksi ongelmiksi koettiin johtajahenkilön tai organisaation puuttuminen, joka vastaisi yhteistyön toteutumisesta, sekä resurssien puute ja väärät asenteet. Yhteistyön onnistumisen edellytyksinä pidettiin yhteistyön hyötyjen näkemistä, innostuneisuutta ja luottamusta toimijoiden välillä. Yhteistyön parantamiseksi olisi yrittäjien välisiä yhteyksiä parannettava. Tarvitaan henkilö tai organisaatio vastaamaan yhteisistä yhteistyöprojekteista. Jos halutaan tuottaa yhteisiä matkailupalveluita, tarvitaan niille pitkäaikaisesti toteuttaja, markkinoija ja myyjä.