Yhteisnäkymällinen tietokoneavusteinen suunnitteluohjelma
Heikkilä, Pekka (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804205057
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Blender Game Enginellä
rakennetun tietokoneavusteisen suunnitteluohjelman prototyyppiin lisää ominaisuuksia. Kaikkien käyttäjien näkymissään tekemien muutosten tuli synkronoitua kaikkien muiden käyttäjien näkymiin. Näkymästä valittavan kappaleen muototiedot tuli pystyä tallentamaan STL-tiedostoon. Ominaisuudet lisättiin onnistuneesti kirjoittamalla Python 3-
ohjelmointikielellä aliohjelmia suunnitteluohjelmatiedostoon ja erillisinä ohjelmasäikeinä ajettaviksi tiedostoiksi. Ohjelman toimintaa havainnollistettiin UML 2.0 -kaavioiden avulla. Ohjelman prototyypillä generoitua STL-tiedostoa käyttämällä valmistettiin kappale 3D-tulostimella.
rakennetun tietokoneavusteisen suunnitteluohjelman prototyyppiin lisää ominaisuuksia. Kaikkien käyttäjien näkymissään tekemien muutosten tuli synkronoitua kaikkien muiden käyttäjien näkymiin. Näkymästä valittavan kappaleen muototiedot tuli pystyä tallentamaan STL-tiedostoon. Ominaisuudet lisättiin onnistuneesti kirjoittamalla Python 3-
ohjelmointikielellä aliohjelmia suunnitteluohjelmatiedostoon ja erillisinä ohjelmasäikeinä ajettaviksi tiedostoiksi. Ohjelman toimintaa havainnollistettiin UML 2.0 -kaavioiden avulla. Ohjelman prototyypillä generoitua STL-tiedostoa käyttämällä valmistettiin kappale 3D-tulostimella.