Vanhemmat tunnekasvatuksen tukena
Javanainen, Jenni (2018)
Javanainen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174854
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa vanhempien kokemuksista ja näkemyksistä alle 3-vuotiaiden lasten tunnekasvatuksesta kotona. Työ on tehty yhteistyönä helsinkiläisen päiväkodin kanssa. Tarkoituksena on selvittää miten lapsen tunteet näkyvät kotona ja miten niitä käsitellään ja tuetaan, eli miten tunnekasvatus toteutuu kotona sekä kokevatko vanhemmat tarvitsevansa tukea tunnekasvatuksessa. Tutkimuksen tulosten perusteella päiväkotiryhmän työntekijöille kootaan materiaalia esimerkiksi vanhempainillan tueksi. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu tunteiden kehityksestä ja perustunteista, tunnetaidoista, varhaisesta vuorovaikutuksesta ja itsesäätelytaidoista sekä tunnekasvatuksesta.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty avoimella kyselylomakkeella. Kysely jaettiin päiväkotiryhmän vanhemmille sekä lähetettiin sähköpostilla opiskelijan lähipiiriin kohderyhmään kuuluville vanhemmille. Saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnekasvatusta toteutetaan kotona, vanhemmat kokevat, että pystyvät hyvin vastaamaan lastensa tunteisiin. Tulosten mukaan vanhemmat kokevat tarvitsevansa ajoittaista vertaistukea tunnekasvatuksessa. Vertaistukea voidaan toteuttaa ryhmätapaamisten ja verkon välityksellä. Jatkotutkimuksena voisi tutkia erilaisten tunnemateriaalien käytön vaikutuksia lapsen tunnetaitoihin sekä tunteiden käsittelyyn.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty avoimella kyselylomakkeella. Kysely jaettiin päiväkotiryhmän vanhemmille sekä lähetettiin sähköpostilla opiskelijan lähipiiriin kohderyhmään kuuluville vanhemmille. Saatu aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tunnekasvatusta toteutetaan kotona, vanhemmat kokevat, että pystyvät hyvin vastaamaan lastensa tunteisiin. Tulosten mukaan vanhemmat kokevat tarvitsevansa ajoittaista vertaistukea tunnekasvatuksessa. Vertaistukea voidaan toteuttaa ryhmätapaamisten ja verkon välityksellä. Jatkotutkimuksena voisi tutkia erilaisten tunnemateriaalien käytön vaikutuksia lapsen tunnetaitoihin sekä tunteiden käsittelyyn.