Lasten yksilöllinen huomioiminen varhaiskasvatuksessa videoinnin ja kuvien avulla
Hellman, Ella; Lampinen, Salli (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hellman, Ella
Lampinen, Salli
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225121
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli lasten yksilöllinen huomioiminen varhaiskasvatuksessa kuvien ja videoiden avulla. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Sysmän kunnan ylläpitämä päiväkoti Kastelli. Työskentelimme Kastellissa kolmessa ryhmässä. Lapset olivat 2-5 vuotiaita.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli osallistaa lapsia ja vanhempia toimintaan, tehdä päiväkodin arkea näkyvämmäksi vanhemmille sekä edistää vanhempien ja päiväkodin välistä yhteistyötä kuvien ja videoiden avulla. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli myös tehdä mallinnus henkilökohtaisista sivustoista toimeksiantajalle, jota työntekijät voivat hyödyntää työssään. Olemme perehdyttäneet ja luoneet jokaiselle työntekijälle tunnukset Peda.net -sivuston käyttäjäksi. Päiväkodissa on käytössä opiskelijoiden tekemät lupa- ja esittelypaperit.
Tavoitteena oli luoda jatkokehittämiskokeiluna päiväkoti Kastelliin, Sysmään, henkilökohtaiset Peda.net -sivustot kymmenelle lapselle. Opinnäytetyömme teoreettinen pääpaino oli lasten ja vanhempien osallisuudessa, kasvatuskumppanuudessa sekä dokumentoinnissa. Sivustoilla on kuvattuna lapsen arkea päiväkodissa mahdollisimman monipuolisesti. Sivustoja ylläpidettiin parin kuukauden ajan.
Keräsimme kokeilun aikana suullista sekä kirjallista palautetta. Suullista palautetta keräsimme lapsilta ja vanhemmilta kokeilun alku-, keski- ja loppuvaiheessa. Kokeilun päätyttyä keräsimme vanhemmilta sähköpostitse kirjallista palautetta muutamien kysymyksien avulla. Kysymykset löytyvät liitteistä. Vanhemmista 80% vastasi kysymyksiin, joista olemme tehneet yhteistä koontia. Vanhemmat olivat tyytyväisiä kokeiluun ja arvostivat, että juuri heidän lastaan huomioitiin yksilöllisesti. Lapsilta saimme välitöntä palautetta, kun teimme yhdessä kuvauksia. Lapset osallistuivat toimintaan aktiivisesti, ja he halusivat myös itse päästä kuvaamaan ja videoimaan.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli osallistaa lapsia ja vanhempia toimintaan, tehdä päiväkodin arkea näkyvämmäksi vanhemmille sekä edistää vanhempien ja päiväkodin välistä yhteistyötä kuvien ja videoiden avulla. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli myös tehdä mallinnus henkilökohtaisista sivustoista toimeksiantajalle, jota työntekijät voivat hyödyntää työssään. Olemme perehdyttäneet ja luoneet jokaiselle työntekijälle tunnukset Peda.net -sivuston käyttäjäksi. Päiväkodissa on käytössä opiskelijoiden tekemät lupa- ja esittelypaperit.
Tavoitteena oli luoda jatkokehittämiskokeiluna päiväkoti Kastelliin, Sysmään, henkilökohtaiset Peda.net -sivustot kymmenelle lapselle. Opinnäytetyömme teoreettinen pääpaino oli lasten ja vanhempien osallisuudessa, kasvatuskumppanuudessa sekä dokumentoinnissa. Sivustoilla on kuvattuna lapsen arkea päiväkodissa mahdollisimman monipuolisesti. Sivustoja ylläpidettiin parin kuukauden ajan.
Keräsimme kokeilun aikana suullista sekä kirjallista palautetta. Suullista palautetta keräsimme lapsilta ja vanhemmilta kokeilun alku-, keski- ja loppuvaiheessa. Kokeilun päätyttyä keräsimme vanhemmilta sähköpostitse kirjallista palautetta muutamien kysymyksien avulla. Kysymykset löytyvät liitteistä. Vanhemmista 80% vastasi kysymyksiin, joista olemme tehneet yhteistä koontia. Vanhemmat olivat tyytyväisiä kokeiluun ja arvostivat, että juuri heidän lastaan huomioitiin yksilöllisesti. Lapsilta saimme välitöntä palautetta, kun teimme yhdessä kuvauksia. Lapset osallistuivat toimintaan aktiivisesti, ja he halusivat myös itse päästä kuvaamaan ja videoimaan.