Yrityksen Internet-sivujen kautta välittyvän ja myymälähenkilökunnan yritys- ja työnantajakuvan vastaavuus
Koski, Hanna (2018)
Koski, Hanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804225157
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, vastaako JYSK Suomen myymälähenkilökunnan ja JYSKin Internet-sivujen kautta välittyvä yritys- ja työnantajakuva toisiaan. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii JYSK. Työn tavoitteena oli kerätä aiheesta tietoa ja raportoida tutkimustulokset JYSKille, jossa niitä voidaan hyödyntää yritys- ja työnantajamielikuvien kehittämisprojekteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin dokumenttianalyysin avulla JYSK Suomen Internet-sivuilta välittyvää yritys- ja työnantajakuvaa. Toisessa osassa toteutettiin kyselytutkimus, jonka avulla kerättiin tietoa siitä, vastaako myymälähenkilökunnan yritys- ja työnantajakuva Internet-sivujen kautta välittyvää kuvaa. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä helmikuussa 2018.
Tuloksista käy ilmi, että JYSKin Internet-sivujen kautta välittyvä yritys- ja työnantajakuva vastaa työntekijöiden näkemystä hyvin. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastanneista (n101) 67- 90% oli samaa mieltä Internet-sivuilta poimituista neljästä pääteemasta. Tulosten perusteella voidaan olettaa, että myymälöissä työskentelevät työntekijät viestivät ulospäin pääosin yrityksen viestinnän kanssa yhteneväistä kuvaa yrityksestä.
Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa myymälähenkilökunnan ja Internet-sivuilla esitetyn yritys- ja työnantajakuvan vastaavuudesta. Tulevaisuudessa teemaa olisi mielenkiintoista tutkia myös myymälän ulkopuolella työskentelevien henkilöiden näkökulmasta, verrata saatuja tuloksia keskenään sekä selvittää syitä niiden mahdollisten eroavaisuuksien taustalla.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa selvitettiin dokumenttianalyysin avulla JYSK Suomen Internet-sivuilta välittyvää yritys- ja työnantajakuvaa. Toisessa osassa toteutettiin kyselytutkimus, jonka avulla kerättiin tietoa siitä, vastaako myymälähenkilökunnan yritys- ja työnantajakuva Internet-sivujen kautta välittyvää kuvaa. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä helmikuussa 2018.
Tuloksista käy ilmi, että JYSKin Internet-sivujen kautta välittyvä yritys- ja työnantajakuva vastaa työntekijöiden näkemystä hyvin. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastanneista (n101) 67- 90% oli samaa mieltä Internet-sivuilta poimituista neljästä pääteemasta. Tulosten perusteella voidaan olettaa, että myymälöissä työskentelevät työntekijät viestivät ulospäin pääosin yrityksen viestinnän kanssa yhteneväistä kuvaa yrityksestä.
Opinnäytetyön avulla saatiin tietoa myymälähenkilökunnan ja Internet-sivuilla esitetyn yritys- ja työnantajakuvan vastaavuudesta. Tulevaisuudessa teemaa olisi mielenkiintoista tutkia myös myymälän ulkopuolella työskentelevien henkilöiden näkökulmasta, verrata saatuja tuloksia keskenään sekä selvittää syitä niiden mahdollisten eroavaisuuksien taustalla.