Digitaalisen elokuvan työnkulku
Tervonen, Mika (2010)
Tervonen, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149274
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee digitaalisen elokuvan työnkulkua aina ennakkosuunnittelusta julkaisuun. Työssä näkökulmana on kuvanlaatu. Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osasta ja teososasta (Pokayoke), jonka ohjasin ja leikkasin. Lähtökohtana on ollut tutkia RED One -kameran kuvamateriaalin työnkulkuun liittyviä asioita käytännönläheisesti ja perehtyä teoriapuolen seikkoihin. Työssä käydään läpi koko RED-työnkulku ja esitellään sen tarjoamia mahdollisuuksia ja pohditaan, mitä kehitettävää siinä mielestäni olisi.
Koska RED-kameralla työskentely on vielä uutta elokuvarintamalla, työ on kirjoitettu myös alempien vuosikurssien opiskelijoiden tietopaketiksi. Työssä on pohdittu teososan toteuttamisen yhteydessä saatuja kokemuksia ja teoksen lukeminen edellyttää peruskuvaustermistön tuntemista, mutta selitän joitain tärkeitä termejä auki.
Lähdemateriaalina on käytetty englanninkielistä kirjallisuutta ja lehtiartikkeleita, Internetistä löytyneitä tietopaketteja sekä suomalaisen jälkituotantotalon värimäärittelijän haastattelua.
Opinnäytetyöhöni kerätty materiaali on eräänlainen manuaali, jonka olisin itse halunut lukea ennen kuin aloitin Pokayoke-lyhytelokuvan tuotannon.
Työnkulun tutkiminen, testailu ja haltuunotto on aikaa vievä prosessi, johon on hyvä perehtyä teoriapuolen kautta, jotta voi ymmärtää paremmin asioiden teknistä puolta. Omaan taustaani kuuluu DVD-authorointi ja videokuvan pakkauksen tutkiminen. Onkin ollut etu, että ymmärtää tiedostomuotoja ja niiden mahdollisuuksia sekä järkeviä pakkausmenetelmiä.
Suuri osa tiedosta on löydettävissä melko helposti ja alalla on ihmisiä, jotka vastaavat mielellään kysymyksiin. Suosittelen aiheesta kiinnostuneille lähdeluettelon nimikkeitä, joiden avulla löytyy vielä enemmän materiaalia.
Koska RED-kameralla työskentely on vielä uutta elokuvarintamalla, työ on kirjoitettu myös alempien vuosikurssien opiskelijoiden tietopaketiksi. Työssä on pohdittu teososan toteuttamisen yhteydessä saatuja kokemuksia ja teoksen lukeminen edellyttää peruskuvaustermistön tuntemista, mutta selitän joitain tärkeitä termejä auki.
Lähdemateriaalina on käytetty englanninkielistä kirjallisuutta ja lehtiartikkeleita, Internetistä löytyneitä tietopaketteja sekä suomalaisen jälkituotantotalon värimäärittelijän haastattelua.
Opinnäytetyöhöni kerätty materiaali on eräänlainen manuaali, jonka olisin itse halunut lukea ennen kuin aloitin Pokayoke-lyhytelokuvan tuotannon.
Työnkulun tutkiminen, testailu ja haltuunotto on aikaa vievä prosessi, johon on hyvä perehtyä teoriapuolen kautta, jotta voi ymmärtää paremmin asioiden teknistä puolta. Omaan taustaani kuuluu DVD-authorointi ja videokuvan pakkauksen tutkiminen. Onkin ollut etu, että ymmärtää tiedostomuotoja ja niiden mahdollisuuksia sekä järkeviä pakkausmenetelmiä.
Suuri osa tiedosta on löydettävissä melko helposti ja alalla on ihmisiä, jotka vastaavat mielellään kysymyksiin. Suosittelen aiheesta kiinnostuneille lähdeluettelon nimikkeitä, joiden avulla löytyy vielä enemmän materiaalia.