"Et ihmisel' kantais ne siivet" : Kohtaaminen Tukikohta ry:n työntekijöiden silmin
Kaarnakari, Irina; Rae, Anniina (2018)
Kaarnakari, Irina
Rae, Anniina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235236
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata asiakkaan kohtaamista päihdealan järjestö Tukikohta ry:n työntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, miten työntekijät ymmärtävät kohtaamisen merkityksen työssään. Järjestö tarjoaa palveluita matalan kynnyksen periaatteella kuntouttavassa sekä haittoja vähentävässä päihdetyössä. Tukikohta ry:n työntekijöitä haastateltiin kahdessa ryhmähaastattelussa teemahaastatteluin.
Kohtaamisen perustana on tasavertainen ihmisyys ja sosiaalialan eettinen perusta rakentuu ihmisarvon kunnioitukselle. Ammatillisen osaamisen tarkastelu ja reflektointi kuuluvat osaksi sosiaalialan ammattiosaamista. Sosiaalialan työntekijältä voidaan vaatia sitoutumista sosiaalialan eettisiin periaatteisiin sekä arvoihin. Näiden arvojen pohjalta syntyy myös asiakasta kunnioittava kohtaaminen. Tämän vuoksi kohtaamista on tärkeää tarkastella sosiaalialan ammattilaisten näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen ja aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tuloksista käy ilmi, että asiakas tulisi kohdata ensisijaisesti ihmisenä. Kohtaaminen tapahtuu ihmiseltä ihmiselle, jolloin työntekijän tulee asettua ihmisen rinnalle aidosti, pysähtyen tähän kohtaamiseen. Asiakas tuo tähän suhteeseen oman tietonsa oman elämänsä asiantuntijana.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että kohtaaminen on ammattiosaamista. Kohtaaminen on vuorovaikutussuhteen pohja, jolle työntekijä ja asiakas ryhtyvät rakentamaan tavoitteellista yhteistyösuhdettaan. Kohtaaminen pitää sisällään vuorovaikutuksen, dialogisuuden, luottamuksen, avoimuuden sekä rehellisyyden. Nämä asiat huomioimalla voi syntyä kohtaaminen, jossa aito dialogi ja luottamus syntyvät ja saavat tilaa.
Tulosten perusteella kohtaamiseen liittyy lisäksi rakenteellinen elementti. Joustavat rakenteet, työtä ohjaavat arvot ja työntekijöiden sitoutuminen niihin tuottavat hyväksyvän ilmapiirin, jossa kohtaaminen mahdollistuu.
Kohtaamisen perustana on tasavertainen ihmisyys ja sosiaalialan eettinen perusta rakentuu ihmisarvon kunnioitukselle. Ammatillisen osaamisen tarkastelu ja reflektointi kuuluvat osaksi sosiaalialan ammattiosaamista. Sosiaalialan työntekijältä voidaan vaatia sitoutumista sosiaalialan eettisiin periaatteisiin sekä arvoihin. Näiden arvojen pohjalta syntyy myös asiakasta kunnioittava kohtaaminen. Tämän vuoksi kohtaamista on tärkeää tarkastella sosiaalialan ammattilaisten näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen ja aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tuloksista käy ilmi, että asiakas tulisi kohdata ensisijaisesti ihmisenä. Kohtaaminen tapahtuu ihmiseltä ihmiselle, jolloin työntekijän tulee asettua ihmisen rinnalle aidosti, pysähtyen tähän kohtaamiseen. Asiakas tuo tähän suhteeseen oman tietonsa oman elämänsä asiantuntijana.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että kohtaaminen on ammattiosaamista. Kohtaaminen on vuorovaikutussuhteen pohja, jolle työntekijä ja asiakas ryhtyvät rakentamaan tavoitteellista yhteistyösuhdettaan. Kohtaaminen pitää sisällään vuorovaikutuksen, dialogisuuden, luottamuksen, avoimuuden sekä rehellisyyden. Nämä asiat huomioimalla voi syntyä kohtaaminen, jossa aito dialogi ja luottamus syntyvät ja saavat tilaa.
Tulosten perusteella kohtaamiseen liittyy lisäksi rakenteellinen elementti. Joustavat rakenteet, työtä ohjaavat arvot ja työntekijöiden sitoutuminen niihin tuottavat hyväksyvän ilmapiirin, jossa kohtaaminen mahdollistuu.