Opetuskorjaamon toiminnan kehittäminen : Työnvastaanoton työohjeen laatiminen
Lahtinen, Teemu (2018)
Lahtinen, Teemu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii Koulutuskeskus Sedu Törnäväntien auto-osasto. Työn taustalla on Törnäväntien auto-osastolle käynnistettävä opiskelijavetoinen työnvastaanotto. Uudenlainen oppimisympäristö vaatii opettelua sekä opiskelijoilta että opettajilta. Toimiessaan oikein työnvastaanotto tulee lisäämään todellisten asiakaspalvelutilanteiden oppimista ja samalla opiskelijoiden vastuunottaminen omista ja muiden töistä lisääntyy. Asiakaspalvelu on yksi tärkeä osa-alue, joka ajoneuvoasentajan tulee hallita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opetuskorjaamon työnvastaanottoon työohje. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa perehdytään korjaamoprosessiin, esimiesmäiseen työskentelyyn sekä prosessijohtamiseen. Työn tilaajan ollessa am-matillinen oppilaitos liittyy opinnäytetyön teoriaosioon oleellisesti pedagogiikka. Ammatillisen koulutuksen reformi on otettu käyttöön juuri tämän opinnäytetyön kirjoittamisen aikaan, joten sen ottaminen huomioon teoriaosiossa oli hyvin ajan-kohtaista.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui kirjallinen työohje työnvastaanottoon. Työohjetta laatiessa otettiin huomioon teoriassa esitettyjä asioita, kuten korjaamoprosessi. Työohjeen luomisessa pyrittiin ottamaan huomioon erilaisten oppijien tarpeet. Työohje toimii opettajien opetusmateriaalina heidän käydessään teoriassa läpi työnvastaanotossa toiminen. Opiskelijoille työohje toimii ohjenuorana, jonka avulla heidän on helpompi työskennellä työnvastaanotossa. Työohjetta ei julkaista tämän opinnäytetyön julkisessa versiossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda opetuskorjaamon työnvastaanottoon työohje. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa perehdytään korjaamoprosessiin, esimiesmäiseen työskentelyyn sekä prosessijohtamiseen. Työn tilaajan ollessa am-matillinen oppilaitos liittyy opinnäytetyön teoriaosioon oleellisesti pedagogiikka. Ammatillisen koulutuksen reformi on otettu käyttöön juuri tämän opinnäytetyön kirjoittamisen aikaan, joten sen ottaminen huomioon teoriaosiossa oli hyvin ajan-kohtaista.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui kirjallinen työohje työnvastaanottoon. Työohjetta laatiessa otettiin huomioon teoriassa esitettyjä asioita, kuten korjaamoprosessi. Työohjeen luomisessa pyrittiin ottamaan huomioon erilaisten oppijien tarpeet. Työohje toimii opettajien opetusmateriaalina heidän käydessään teoriassa läpi työnvastaanotossa toiminen. Opiskelijoille työohje toimii ohjenuorana, jonka avulla heidän on helpompi työskennellä työnvastaanotossa. Työohjetta ei julkaista tämän opinnäytetyön julkisessa versiossa.