Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän (Riveria) palo- ja poistumisturvallisuuskoulutuksen yhtenäistäminen ja kehittäminen
Härkönen, Jari-Pekka (2018)
Härkönen, Jari-Pekka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245325
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän (Riveria) turvallisuuskoulutusta. Ammatillinen koulutus uudistui Pohjois-Karjalassa vuoden 2018 alussa, kun useasta eri oppilaitoksesta muodostui yksi uusi oppilaitos, Riveria. Uudistuksessa tapahtuneiden suurten muutosten vuoksi turvallisuusmateriaaleja ja -koulutusta oli tarpeen kehittää ja yhtenäistää, koska aikaisemmin vastuu oli jakautunut jokaiselle kampukselle erikseen. Turvallisuuskoulutusmateriaali rajattiin koskemaan palo- ja poistumisturvallisuutta.
Työn alun teoriaosassa käsiteltiin oppilaitosturvallisuutta yleisesti, säädösperustaa sekä lähdemateriaalia. Tämän lisäksi käytiin läpi nykytilannetta. Opinnäytetyö laadittiin suunnittelu- kehittämistyönä, jonka tavoitteena oli hakea ratkaisua käytännön ilmiöön. Varsinainen tutkimusosa painottuu empiiriseen tutkimukseen, jonka havaintoaineisto hankittiin ei-kokeellisin menetelmin eri lähteistä keräämällä. Lähteinä käytettiin muun muassa haastatteluja, kyselyä ja palavereita.
Jokainen kampus on kehittänyt turvallisuuskulttuuriaan omalla sarallaan varsin vaihtelevasti, joten yhtenäistämiselle ja kehittämiselle oli suuri tarve. Tämän työn tuotoksena syntyi selkeä käsitys turvallisuuskoulutuksen tarpeen laadusta ja turvallisuusmateriaalin tuottamisesta.
Työn alun teoriaosassa käsiteltiin oppilaitosturvallisuutta yleisesti, säädösperustaa sekä lähdemateriaalia. Tämän lisäksi käytiin läpi nykytilannetta. Opinnäytetyö laadittiin suunnittelu- kehittämistyönä, jonka tavoitteena oli hakea ratkaisua käytännön ilmiöön. Varsinainen tutkimusosa painottuu empiiriseen tutkimukseen, jonka havaintoaineisto hankittiin ei-kokeellisin menetelmin eri lähteistä keräämällä. Lähteinä käytettiin muun muassa haastatteluja, kyselyä ja palavereita.
Jokainen kampus on kehittänyt turvallisuuskulttuuriaan omalla sarallaan varsin vaihtelevasti, joten yhtenäistämiselle ja kehittämiselle oli suuri tarve. Tämän työn tuotoksena syntyi selkeä käsitys turvallisuuskoulutuksen tarpeen laadusta ja turvallisuusmateriaalin tuottamisesta.