Opetusvideoita ammatillisen opetuksen yhteisöviestintään CASE Oulun Palvelualan Opisto
Viinamäki, Elina (2018)
Viinamäki, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245363
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja oli Oulun Palvelualan Opisto, joka toimi myös ammatillisen harjoitteluni paikkana. Harjoitteluuni kuului ulkoinen ja sisäinen viestintä ja jo tuolloin tuotin heille yhden puhdistuksen opetusvideon. He olivat valmiiseen videoon tyytyväisiä ja toivoivatkin, että tekisin niitä lisää, mutta harjoitteluaikani ei siihen riittänyt. Tuolloin päätin, että mikäli mahdollista, tekisin videot osana opinnäytetyötäni.
Työni oli projektiluonteinen toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tuottaa Oulun Palvelualan Opistolle opetusvideoita opetusmateriaaliksi. Video on tarkoitettu puhdistusalan opetuskäyttöön ja siinä huomioidaan heikosti suomea osaavien maahanmuuttajaopiskelijoiden tarpeet, koska heidän määränsä on ollut kasvava Oulun Palvelualan Opistolla, eikä heidät huomioon ottavaa puhdistuksen opetusvideomateriaalia ole. Tuotoksen lisäksi opinnäytteeseen kuuluu tämä raportti. Raportti sisältää tietoperustan, työn prosessin selostuksen, pohdintaa digitaalisen opetusmateriaalien tulevaisuudesta, mitä olisin voinut tehdä toisin sekä jatkotutkimusaiheista.
Tietoperusta koostuu yhteisöviestinnästä, video viestinnästä opetuksessa, opetusvideoiden pedagogisesta puolesta sekä opetusvideon suunnittelun ja toteutuksen teoriasta. Menetelmäni on projekti. Työvälineet, eli videokamera, järjestelmäkamera, kolmijalka, videon editointiohjelma sekä kuvanmuokkausohjelma, olivat kaikki Oulun Palvelualan Opiston jo aiemmin hankkimia. Näiden käytön olin jo oppinut harjoitteluni aikana.
Opetusvideoiden käsikirjoitukset tehtiin yhteistyössä Oulun Palvelualan Opiston puhdistus- ja kiinteistöpalveluiden (PUKI) henkilöstön edustajien kanssa tarpeen määrittämisen jälkeen. Kuvattiin kaksi videota, toinen märkätilan perussiivouksesta ja toinen terveysaseman lääkärin/sairaanhoitajan vastaanottohuoneiden ylläpitosiivouksesta. Kun molemmat videot oli editoitu, tarkastivat PUKI-opettajat videoiden ammatillisen oikeellisuuden. Jälkimmäisen videon puhdistusprosessin toteutus ei vastannut opettajien vaatimustasoa, joten se hyllytettiin. Märkätilan perussiivous –videolle tehtiin korjaukset ja se julkaistiin Oulun Palvelualan Opiston YouTube-kanavalla yksityisenä, jonka jälkeen se julkaistiin opettajan toimesta koulun Moodle-alustalla, josta se on myös opiskelijoiden katseltavissa ja kerrattavissa, vaikka kotoa käsin.
Työni tuotos, opetusvideo, on Oulun Palvelualan Opiston omaisuutta, mutta se oli nähtävissä opinnäytetyöni esitysseminaarissa. Johtopäätöksenä työlleni on, että digitaalisten opetusmateriaalien kulta-aika on tulossa. Jatkotutkimuksen aiheena olisi hyvä tuottaa videoita eritoten maahanmuuttajaopiskelijoille.
Työni oli projektiluonteinen toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tuottaa Oulun Palvelualan Opistolle opetusvideoita opetusmateriaaliksi. Video on tarkoitettu puhdistusalan opetuskäyttöön ja siinä huomioidaan heikosti suomea osaavien maahanmuuttajaopiskelijoiden tarpeet, koska heidän määränsä on ollut kasvava Oulun Palvelualan Opistolla, eikä heidät huomioon ottavaa puhdistuksen opetusvideomateriaalia ole. Tuotoksen lisäksi opinnäytteeseen kuuluu tämä raportti. Raportti sisältää tietoperustan, työn prosessin selostuksen, pohdintaa digitaalisen opetusmateriaalien tulevaisuudesta, mitä olisin voinut tehdä toisin sekä jatkotutkimusaiheista.
Tietoperusta koostuu yhteisöviestinnästä, video viestinnästä opetuksessa, opetusvideoiden pedagogisesta puolesta sekä opetusvideon suunnittelun ja toteutuksen teoriasta. Menetelmäni on projekti. Työvälineet, eli videokamera, järjestelmäkamera, kolmijalka, videon editointiohjelma sekä kuvanmuokkausohjelma, olivat kaikki Oulun Palvelualan Opiston jo aiemmin hankkimia. Näiden käytön olin jo oppinut harjoitteluni aikana.
Opetusvideoiden käsikirjoitukset tehtiin yhteistyössä Oulun Palvelualan Opiston puhdistus- ja kiinteistöpalveluiden (PUKI) henkilöstön edustajien kanssa tarpeen määrittämisen jälkeen. Kuvattiin kaksi videota, toinen märkätilan perussiivouksesta ja toinen terveysaseman lääkärin/sairaanhoitajan vastaanottohuoneiden ylläpitosiivouksesta. Kun molemmat videot oli editoitu, tarkastivat PUKI-opettajat videoiden ammatillisen oikeellisuuden. Jälkimmäisen videon puhdistusprosessin toteutus ei vastannut opettajien vaatimustasoa, joten se hyllytettiin. Märkätilan perussiivous –videolle tehtiin korjaukset ja se julkaistiin Oulun Palvelualan Opiston YouTube-kanavalla yksityisenä, jonka jälkeen se julkaistiin opettajan toimesta koulun Moodle-alustalla, josta se on myös opiskelijoiden katseltavissa ja kerrattavissa, vaikka kotoa käsin.
Työni tuotos, opetusvideo, on Oulun Palvelualan Opiston omaisuutta, mutta se oli nähtävissä opinnäytetyöni esitysseminaarissa. Johtopäätöksenä työlleni on, että digitaalisten opetusmateriaalien kulta-aika on tulossa. Jatkotutkimuksen aiheena olisi hyvä tuottaa videoita eritoten maahanmuuttajaopiskelijoille.