Sociala relationer - nyckeln till trygghet : en kvalitativ litteraturstudie om att bemöta barn inom vården
Eriksson, Rebecka (2018)
Eriksson, Rebecka
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235188
Tiivistelmä
Ett barn borde aldrig behöva uppleva sjukdom eller skada som leder till vårdtid men ibland går det inte att undvika. När det väl händer är det vårdarnas ansvar att veta hur man kan göra denna vårdtid till en bra upplevelse för barnet. Syftet med detta arbete är alltså att ta reda på hur man som vårdare skall bemöta och vårda ett barn inom prehospital akutsjukvård samt sjukhusvård för att göra upplevelsen mindre skrämmande samt hur man skapar trygghet för barn inom vården.
Som teoretiska utgångspunkter till arbetet valdes Kerstin Segestens teori om trygghet samt Katie Erikssons vårdteori om vårdprocessen. Arbetet har gjorts som en kvalitativ litteraturstudie där tidigare forskning använts som data. Sökning efter tidigare forskning har gjorts med hjälp av olika databaser. Analysen genomfördes som en kvalitativ innehållsanalys.
Resultatet delades upp i två huvudkategorier och sammanlagt åtta underkategorier. Resultatet fokuserade mycket på sociala relationer och visade att en vårdarens bemötande och personlighet är mycket viktigt för att skapa en trygg vårdmiljö för barn men även föräldrarna spelar en stor roll. I resultatet framgick även att vårdarens förmåga att kommunicera samt att vårdarens kunskaper har en betydande roll i skapandet av trygghet. A child should never have to experience sickness or any kind of trauma that requires health care, but sometimes it is impossible to avoid. When the time comes, it is the nurse’s responsibility to make sure that the child ́s experience becomes as positive as possible. The aim of the thesis is to find out how nurses should treat and care children in prehospital emergency care and hospital care to make their experience of healthcare less frightening and how a nurse can provide safety to a child within healthcare.
The theoretical basis for this study is Kerstin Segesteńs theory about safety and Katie Eriksson ́s nursing care model. This study was made with a qualitative method and the data was collected from previous researches, which was found in different databases. The analysis of the data was made with a qualitative content analysis.
The result was divided in two main categories and eight subcategories. The focus of the result was the people surrounding the child. The result revealed the importance of a nurse ́s personality and methods for treating to provide a safe environment for children. The result also revealed that the child’s parents are very important for the experience. Even the nurse ́s level of knowledge and ability to communicate is an important part of the safe environment.
Som teoretiska utgångspunkter till arbetet valdes Kerstin Segestens teori om trygghet samt Katie Erikssons vårdteori om vårdprocessen. Arbetet har gjorts som en kvalitativ litteraturstudie där tidigare forskning använts som data. Sökning efter tidigare forskning har gjorts med hjälp av olika databaser. Analysen genomfördes som en kvalitativ innehållsanalys.
Resultatet delades upp i två huvudkategorier och sammanlagt åtta underkategorier. Resultatet fokuserade mycket på sociala relationer och visade att en vårdarens bemötande och personlighet är mycket viktigt för att skapa en trygg vårdmiljö för barn men även föräldrarna spelar en stor roll. I resultatet framgick även att vårdarens förmåga att kommunicera samt att vårdarens kunskaper har en betydande roll i skapandet av trygghet.
The theoretical basis for this study is Kerstin Segesteńs theory about safety and Katie Eriksson ́s nursing care model. This study was made with a qualitative method and the data was collected from previous researches, which was found in different databases. The analysis of the data was made with a qualitative content analysis.
The result was divided in two main categories and eight subcategories. The focus of the result was the people surrounding the child. The result revealed the importance of a nurse ́s personality and methods for treating to provide a safe environment for children. The result also revealed that the child’s parents are very important for the experience. Even the nurse ́s level of knowledge and ability to communicate is an important part of the safe environment.