B2B-urakoiden hankkeen aikainen viestintä ja sen kartoitus yrityksessä
Romppanen, Joonas (2018)
Romppanen, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Lujatalo Oy:n B2B-hankkeiden aikaista viestintää hankeorganisaatioissa, mahdollisten kehityskohtien löytämiseksi ja viestintäsuunnittelun perustaksi. Tutkimus keskitettiin Lujatalon Uudenmaan asuntorakentamisen yksikön toimihenkilöihin. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain B2B-hankkeita, jotta vältyttäisiin työn liialliselta laajenemiselta.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla yrityksen toimihenkilöitä yksitellen. Haastatteluihin osallistui 11 haastateltavaa, työnjohtajasta aluejohtajaan. Haastattelut suoritettiin joulukuun 2017 ja tammikuun 2018 aikana. Haastattelut sisälsivät avoimia kysymyksiä sekä monivalintaosuuden. Kaikille haastatteluihin osallistuneille esitettiin samat kysymykset, työtehtävistä ja asemasta riippumatta.
Työ tehtiin tukemaan yrityksen strategista kehityshanketta, joka tähtää parhaaseen asiakaskokemukseen ja erottautumiseen muista rakennusalanyrityksistä, joidenka tärkeä osa viestinnän kehittäminen on. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös luoda yleispätevä viestintäsuunnitelma yrityksen B2B-hankkeisiin, tukemaan hankeorganisaatioiden viestintää.
Tutkimuksen aikana huomattiin merkittäviä eroja eri toimihenkilöiden viestinnän osaamisessa ja ymmärtämisessä. Työn tuloksena luotiin kaivattu viestintäsuunnitelma, perustuen haastateltujen toimihenkilöiden toiveisiin ja ehdotuksiin sekä kirjallisiin lähteisiin. Viestintäsuunnitelmasta luotiin tyhjä pohja, sekä malliksi täytetty versio. Tutkimustulosten perusteella yrityksen viestintä on hyvällä tasolla, mutta lisäkoulutus voisi parantaa viestinnän tasoa entisestään.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla yrityksen toimihenkilöitä yksitellen. Haastatteluihin osallistui 11 haastateltavaa, työnjohtajasta aluejohtajaan. Haastattelut suoritettiin joulukuun 2017 ja tammikuun 2018 aikana. Haastattelut sisälsivät avoimia kysymyksiä sekä monivalintaosuuden. Kaikille haastatteluihin osallistuneille esitettiin samat kysymykset, työtehtävistä ja asemasta riippumatta.
Työ tehtiin tukemaan yrityksen strategista kehityshanketta, joka tähtää parhaaseen asiakaskokemukseen ja erottautumiseen muista rakennusalanyrityksistä, joidenka tärkeä osa viestinnän kehittäminen on. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös luoda yleispätevä viestintäsuunnitelma yrityksen B2B-hankkeisiin, tukemaan hankeorganisaatioiden viestintää.
Tutkimuksen aikana huomattiin merkittäviä eroja eri toimihenkilöiden viestinnän osaamisessa ja ymmärtämisessä. Työn tuloksena luotiin kaivattu viestintäsuunnitelma, perustuen haastateltujen toimihenkilöiden toiveisiin ja ehdotuksiin sekä kirjallisiin lähteisiin. Viestintäsuunnitelmasta luotiin tyhjä pohja, sekä malliksi täytetty versio. Tutkimustulosten perusteella yrityksen viestintä on hyvällä tasolla, mutta lisäkoulutus voisi parantaa viestinnän tasoa entisestään.