Flexible mounting – theory and practice : a vibration study based on Wärtsilä’s electrical cabinet
Lassfolk, André (2018)
Lassfolk, André
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245279
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana Wärtsilä Finland Oyj Vaasan Melu- ja värähtelytyöryhmän toimeksiantoa. Toimeksiantona oli tutkia sähkökaapin kaksinkertaista joustavaa asennusta, jota käytetään Wärtsilän päämoottoreissa.
Tämän työn tavoitteena oli tutkia kaksinkertaista joustavaa asennusta. Kaksinkertaista joustavaa asennusta käytetään Wärtsilän 32- ja 34-moottoreiden sähkökaapeissa, joissa se on aiheuttanut ongelmia värähtelytasoilla. Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan ongelmien alkuperää yksittäisten moottoriasennusten sijaan.
Tulokset perustuvat värähtelyteoriaan ja laajoihin mittauksiin. Teoriaosassa esitellään tietoa, jota vaaditaan värähtelyteorian perusteiden ymmärtämiseen, fokuksena kaksinkertaisen joustavan asennuksen ymmärtäminen.
Tässä työssä saadut tulokset perustuvat eri asennuksilla ja menetelmillä tehtyihin mittauksiin, jotka on suoritettu Vaasassa. Tulokset osoittavat, että vaikka käytössä on kaksi eri systeemiä, niin ne liikkuvat kuin ne olisivat yksi systeemi. Tämä johtuu systeemin konfiguraatiosta sekä ilmiöstä, joka syntyy kaksinkertaisesta joustavasta asennuksesta.
Tämä opinnäytetyö auttaa ymmärtämään miten kaksinkertainen joustava asennus toimii, mutta se ei tuo ratkaisua siitä aiheutuviin ongelmiin. Johtuen kaksinkertaisen joustavan asennuksen aiheuttamista monimutkaisista ongelmista, tässä opinnäytetyössä annetaan kuitenkin suosituksia jatkotutkimuksille, jotka rajauksen takia jäävät opinnäytetyön ulkopuolelle.
Tämän työn tavoitteena oli tutkia kaksinkertaista joustavaa asennusta. Kaksinkertaista joustavaa asennusta käytetään Wärtsilän 32- ja 34-moottoreiden sähkökaapeissa, joissa se on aiheuttanut ongelmia värähtelytasoilla. Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan ongelmien alkuperää yksittäisten moottoriasennusten sijaan.
Tulokset perustuvat värähtelyteoriaan ja laajoihin mittauksiin. Teoriaosassa esitellään tietoa, jota vaaditaan värähtelyteorian perusteiden ymmärtämiseen, fokuksena kaksinkertaisen joustavan asennuksen ymmärtäminen.
Tässä työssä saadut tulokset perustuvat eri asennuksilla ja menetelmillä tehtyihin mittauksiin, jotka on suoritettu Vaasassa. Tulokset osoittavat, että vaikka käytössä on kaksi eri systeemiä, niin ne liikkuvat kuin ne olisivat yksi systeemi. Tämä johtuu systeemin konfiguraatiosta sekä ilmiöstä, joka syntyy kaksinkertaisesta joustavasta asennuksesta.
Tämä opinnäytetyö auttaa ymmärtämään miten kaksinkertainen joustava asennus toimii, mutta se ei tuo ratkaisua siitä aiheutuviin ongelmiin. Johtuen kaksinkertaisen joustavan asennuksen aiheuttamista monimutkaisista ongelmista, tässä opinnäytetyössä annetaan kuitenkin suosituksia jatkotutkimuksille, jotka rajauksen takia jäävät opinnäytetyön ulkopuolelle.