En undersökning av kundtillfredsställelsen vid Byggmax Vasa
Lindell, Emilia (2018)
Lindell, Emilia
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235259
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka kundtillfredsställelsen vid byggvaruhandeln Byggmax i Vasa. Examensarbetet ger en förståelse för kundernas attityder, åsikter, förväntningar och behov. Denna förståelse kan bidra till förbättring som ökar kundnöjdheten.
För att ta reda på kundtillfredsställelsen genomfördes en kvantitativ enkätundersökning. Enkäten utformades med stöd från litteraturstudier och önskemål från butikschefen.
Resultatet är en sammanställning av samtliga enkätsvar som visar hur nöjda kunderna är med utvalda delar av butikens erbjudanden, vilka delar som är viktiga och kundernas egna förbättringsförslag.
Undersökningen visar på en hög nivå av kundtillfredsställelse med butiken som helhet. De faktorer som kunderna är mindre nöjda med samt kundernas förbättringsförslag kan bidra till förbättring av butiken. The purpose of this bachelor’s thesis is to study customer satisfaction at the building supplier store Byggmax in Vaasa. The thesis will give an understanding of the customers attitudes, opinions, expectations and needs. This understanding can lead to improvement that will increase customer satisfaction.
A quantitative questionnaire was used to measure the customer satisfaction. The questionnaire was designed according to literature studies and wishes from the store manager. The result is a compilation of all questionnaire answers that shows how satisfied the customers are with the chosen parts of the stores offer, which parts that are important and the customers own improvement suggestions.
The study shows a high level of customer satisfaction with the store. The factors that the customers are least satisfied with and the customers own improvement suggestions can contribute to the improvement of the store.
För att ta reda på kundtillfredsställelsen genomfördes en kvantitativ enkätundersökning. Enkäten utformades med stöd från litteraturstudier och önskemål från butikschefen.
Resultatet är en sammanställning av samtliga enkätsvar som visar hur nöjda kunderna är med utvalda delar av butikens erbjudanden, vilka delar som är viktiga och kundernas egna förbättringsförslag.
Undersökningen visar på en hög nivå av kundtillfredsställelse med butiken som helhet. De faktorer som kunderna är mindre nöjda med samt kundernas förbättringsförslag kan bidra till förbättring av butiken.
A quantitative questionnaire was used to measure the customer satisfaction. The questionnaire was designed according to literature studies and wishes from the store manager. The result is a compilation of all questionnaire answers that shows how satisfied the customers are with the chosen parts of the stores offer, which parts that are important and the customers own improvement suggestions.
The study shows a high level of customer satisfaction with the store. The factors that the customers are least satisfied with and the customers own improvement suggestions can contribute to the improvement of the store.