Etävastaanoton kehittäminen Pohjois-Karjalan Vaarakunnissa
Linervo, Niina; Konttinen, Jonna (2018)
Linervo, Niina
Konttinen, Jonna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804184947
Tiivistelmä
Etävastaanoton avulla voidaan tarjota asiakaslähtöisiä, laadukkaita ja kustannustehokkaita terveydenhuollon palveluita. Kaukana sijaitseville terveysasemille on ajoittain haastavaa saada lääkäriresursseja, ja etävastaanoton avulla voidaan turvata lääkäripalvelut asiakkaalle omalla paikkakunnalla. Pohjois-Karjalan Vaarakuntien terveysasemille hankittiin etävastaanottolaitteet vuonna 2016, ja työyhteisöstä nousi tarve etävastaanoton toimintamallin kehittämiselle.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä Siun sotelle Pohjois-Karjalan DigiSote-hankkeen toimeksiantona. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda etävastaanoton toimintamalli Vaarakuntien terveysasemien käyttöön. Tavoitteena oli, että etävastaanoton toimintamallia voidaan hyödyntää potilaan hoidossa sekä avoterveydenhuollon palveluiden kehittämisessä. Kehittämistyössä tarkastellaan videoyhteyden avulla tapahtuvaa etävastaanottoa, jossa asiakas ja hoitaja ovat eri toimipisteessä kuin vastaanottoa pitävä lääkäri. Kehittämistyö eteni Engeströmin ekspansiivisen oppimisen mallia mukaillen ja viitekehyksenä toimi Engeströmin toimintajärjestelmämalli. Etävastaanoton nykytila kartoitettiin SWOT-menetelmällä, ja etävastaanoton suunnittelemiseksi järjestettiin Learning cafe-työpaja, johon osallistui terveydenhuollon ammattilaisia sekä Vaarakuntien asukkaita.
Kehittämistyössä selvitettiin etävastaanoton nykytila, etävastaanotolle soveltuvat asiakkaat, etävastaanottoa suunniteltaessa huomioitavat asiat, etävastaanoton eteneminen sekä sen mahdollisuudet. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että etävastaanoton suunnittelussa tulee huomioida organisaation, käyttöympäristön, henkilökunnan sekä asiakkaan näkökulmat. Lisäksi etävastaanoton prosessin tulee olla etukäteen suunniteltu. Kehittämistyön tuotoksina syntyi kirjalliset toimintamallit etävastaanoton suunnittelussa huomioitavista tekijöistä, etävastaanoton etenemisestä sekä etäkonsultoinnin mahdollisuuksista.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä Siun sotelle Pohjois-Karjalan DigiSote-hankkeen toimeksiantona. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda etävastaanoton toimintamalli Vaarakuntien terveysasemien käyttöön. Tavoitteena oli, että etävastaanoton toimintamallia voidaan hyödyntää potilaan hoidossa sekä avoterveydenhuollon palveluiden kehittämisessä. Kehittämistyössä tarkastellaan videoyhteyden avulla tapahtuvaa etävastaanottoa, jossa asiakas ja hoitaja ovat eri toimipisteessä kuin vastaanottoa pitävä lääkäri. Kehittämistyö eteni Engeströmin ekspansiivisen oppimisen mallia mukaillen ja viitekehyksenä toimi Engeströmin toimintajärjestelmämalli. Etävastaanoton nykytila kartoitettiin SWOT-menetelmällä, ja etävastaanoton suunnittelemiseksi järjestettiin Learning cafe-työpaja, johon osallistui terveydenhuollon ammattilaisia sekä Vaarakuntien asukkaita.
Kehittämistyössä selvitettiin etävastaanoton nykytila, etävastaanotolle soveltuvat asiakkaat, etävastaanottoa suunniteltaessa huomioitavat asiat, etävastaanoton eteneminen sekä sen mahdollisuudet. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että etävastaanoton suunnittelussa tulee huomioida organisaation, käyttöympäristön, henkilökunnan sekä asiakkaan näkökulmat. Lisäksi etävastaanoton prosessin tulee olla etukäteen suunniteltu. Kehittämistyön tuotoksina syntyi kirjalliset toimintamallit etävastaanoton suunnittelussa huomioitavista tekijöistä, etävastaanoton etenemisestä sekä etäkonsultoinnin mahdollisuuksista.