Asiakastyytyväisyystutkimus Kesport Kurikka
Pakka, Iiro; Pohjonen, Kalle (2018)
Pakka, Iiro
Pohjonen, Kalle
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245347
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työn toimeksiantajayrityksen Kesport Kurikan asiakastyytyväisyyttä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella Kesport Kurikan myymälässä marraskuussa 2017. Tutkimuksen avulla Kesport Kurikka pystyy tulevaisuudessa palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin.
Tutkimuksen kysymykset keskittyivät ostokäyttäytymiseen, asiakaspalveluun, myymälään sekä tuotteisiin. Kaikki kysymykset koskivat asioita, joihin yritys voi itse vaikuttaa. Tutkimus suoritettiin kvantitaviisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella, johon asiakkaat vastasivat myymälässä asioinnin yhteydessä. Kyselyn vastausaika oli 6.11.2017– 20.11.2017. Kyselyyn vastanneita asiakkaita oli yhteensä 50 kappaletta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, myyntiä, asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua sekä tutkimuksen tekemistä. Lopuksi on esitelty kyselyn tulokset, niiden perusteella tehtyä pohdintaa sekä kehitysehdotuksia.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat olivat kokonaisuutena hyvin tyytyväisiä yrityksen palveluihin, asiakaspalveluun sekä myymälään. Kehitysehdotuksia nousi tuotteiden osalta. Tuotevalikoima voisi olla laajempi sekä tuotesijoittelua voitaisiin parantaa selkeämmäksi. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa palvelun laadun sekä asiakastyytyväisyyden mittaamiseen Kesport Kurikassa.
Tutkimuksen kysymykset keskittyivät ostokäyttäytymiseen, asiakaspalveluun, myymälään sekä tuotteisiin. Kaikki kysymykset koskivat asioita, joihin yritys voi itse vaikuttaa. Tutkimus suoritettiin kvantitaviisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella, johon asiakkaat vastasivat myymälässä asioinnin yhteydessä. Kyselyn vastausaika oli 6.11.2017– 20.11.2017. Kyselyyn vastanneita asiakkaita oli yhteensä 50 kappaletta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, myyntiä, asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua sekä tutkimuksen tekemistä. Lopuksi on esitelty kyselyn tulokset, niiden perusteella tehtyä pohdintaa sekä kehitysehdotuksia.
Tutkimustulosten perusteella asiakkaat olivat kokonaisuutena hyvin tyytyväisiä yrityksen palveluihin, asiakaspalveluun sekä myymälään. Kehitysehdotuksia nousi tuotteiden osalta. Tuotevalikoima voisi olla laajempi sekä tuotesijoittelua voitaisiin parantaa selkeämmäksi. Tätä tutkimusta voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa palvelun laadun sekä asiakastyytyväisyyden mittaamiseen Kesport Kurikassa.