Digitaalisten oppiaineistojen kehittäminen : case: finanssialan perusteet
Pursiainen, Tuomas; Hiltunen, Tuukka; Mäkinen, Lauri; Niemi, Aleksi (2018)
Pursiainen, Tuomas
Hiltunen, Tuukka
Mäkinen, Lauri
Niemi, Aleksi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255496
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantona oli uudistaa ja päivittää finanssialan perusteet –oppimateriaalin sisältö vastaamaan finanssialan osaamistarpeita sekä loppukäyttäjien toiveita. Toimeksiannosta vastasi Finanssiakatemia, joka toimii osana Finanssiala ry:tä. Finanssiakatemian tarkoituksena on lisätä työelämän ja oppilaitosten välistä yhteistyötä. Finanssiakatemia on yhteistyöverkosto ja sen tavoitteena on, että työelämän tarpeet huomioidaan oppilaitosten opetuksessa. Opinnäytetyön yhteyshenkilönä toimi Finanssiala ry:n tutkimuspäällikkö Tarja Kallonen. Finanssialan perusteiden teknisestä toteutuksesta vastasi Koodiviidakko Oy.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli kevään 2017 aikana tuotettu mallinnus finanssialan perusteista, joka toteutettiin osana opiskelijaprojektia. Mallinnuksen tarkoituksena oli havainnollistaa finanssialan perusteiden uudistettua ulkoasua sekä rakennetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa finanssialan perusteet yhteistyössä finanssiakatemian jäsenyhteisöjen asiantuntijoiden sekä finanssialan perusteiden loppukäyttäjien kanssa. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, kuinka saamme finanssialan perusteet vastaamaan finanssialan osaamistarpeita, millä tavoin finanssialan perusteita tulisi kehittää ja kuinka saamme finanssialan perusteet vastaamaan kohderyhmien tarpeita ja toiveita.
Finanssialan perusteiden osiot jaettiin opinnäytetyötiimin kesken, Tuukka Hiltunen vastasi säästämisen ja sijoittamisen osioista, Lauri Mäkinen vastasi finanssialalla toimimisen osiosta, Aleksi Niemi vastasi pankkialan osiosta ja Tuomas Pursiainen vastasi vakuuttamisen osiosta. Lisäksi tiimi tuotti yhdessä finanssialan perusteisiin kaksi uutta osiota, joita olivat innovaatiot ja oppijat. Käytännöntyön tueksi opinnäytetyötiimi kirjoitti tietoperustoja liittyen finanssialaan ja sen murrokseen sekä oppiaineistojen päivittämiseen ja uusimiseen. Tietoperustat käsittelivät muun muassa finanssialaa, digitalisaatiota, finanssialan innovaatioita, pelillistämistä, verkkopedagogiikkaa, palveluiden kehittämistä ja oppimateriaaleja sekä niiden tuottamista.
Käytännön toteutuksessa opinnäytetyötiimi haastatteli sähköpostitse sekä puhelimitse työelämän asiantuntijoita. Saatujen kommenttien perusteella opinnäytetyötiimi päivitti olemassa olevat materiaalit ja tuotti uutta materiaalia. Sen lisäksi opinnäytetyön aikana toteutettiin kyselytutkimus ja käyttäjätestauksia finanssialan perusteiden loppukäyttäjille erilaisin palvelumuotoilun menetelmin. Kyselytutkimuksissa ja käyttäjätestauksissa tutkittiin uudistetun finanssialan perusteiden käyttäjälähtöisyyttä, toiminnallisuutta ja visuaalisuutta.
Opinnäytetyön yhtenä tuloksena esille nousi finanssialan perusteiden tärkeys, sillä monet yritykset ovat jo pidemmän aikaa kaivanneet päivitettyä aineistoa uusien työntekijöiden perehdyttämiseen, henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja omien taitojen syventämiseen. Finanssialan perusteiden keskeisimpiä kohderyhmiä ovat finanssialalla työskentelevät, alalle opiskelevat ja alalla uudelleen kouluttautuvat. Oppilaitoksissa aineistoa käytetään osana liiketalouden ammattitutkintoa sekä ammattikorkeakoulujen perusaineistona. Finanssialan oppimateriaalit päivitettiin vastaamaan eri toimijoiden tarpeita ja siitä tehtiin asiakaslähtöinen ja helppokäyttöinen.
Jatko- ja kehittämistoimenpiteinä finanssialan perusteiden oppiaineistoa tulee päivittää ja tarkastaa säännöllisin väliajoin. Finanssialan perusteita voidaan jatkokehittää innovatiivisten menetelmien avulla, esimerkiksi pelillistämällä verkkokurssi.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli kevään 2017 aikana tuotettu mallinnus finanssialan perusteista, joka toteutettiin osana opiskelijaprojektia. Mallinnuksen tarkoituksena oli havainnollistaa finanssialan perusteiden uudistettua ulkoasua sekä rakennetta. Opinnäytetyön tavoitteena oli uudistaa finanssialan perusteet yhteistyössä finanssiakatemian jäsenyhteisöjen asiantuntijoiden sekä finanssialan perusteiden loppukäyttäjien kanssa. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli, kuinka saamme finanssialan perusteet vastaamaan finanssialan osaamistarpeita, millä tavoin finanssialan perusteita tulisi kehittää ja kuinka saamme finanssialan perusteet vastaamaan kohderyhmien tarpeita ja toiveita.
Finanssialan perusteiden osiot jaettiin opinnäytetyötiimin kesken, Tuukka Hiltunen vastasi säästämisen ja sijoittamisen osioista, Lauri Mäkinen vastasi finanssialalla toimimisen osiosta, Aleksi Niemi vastasi pankkialan osiosta ja Tuomas Pursiainen vastasi vakuuttamisen osiosta. Lisäksi tiimi tuotti yhdessä finanssialan perusteisiin kaksi uutta osiota, joita olivat innovaatiot ja oppijat. Käytännöntyön tueksi opinnäytetyötiimi kirjoitti tietoperustoja liittyen finanssialaan ja sen murrokseen sekä oppiaineistojen päivittämiseen ja uusimiseen. Tietoperustat käsittelivät muun muassa finanssialaa, digitalisaatiota, finanssialan innovaatioita, pelillistämistä, verkkopedagogiikkaa, palveluiden kehittämistä ja oppimateriaaleja sekä niiden tuottamista.
Käytännön toteutuksessa opinnäytetyötiimi haastatteli sähköpostitse sekä puhelimitse työelämän asiantuntijoita. Saatujen kommenttien perusteella opinnäytetyötiimi päivitti olemassa olevat materiaalit ja tuotti uutta materiaalia. Sen lisäksi opinnäytetyön aikana toteutettiin kyselytutkimus ja käyttäjätestauksia finanssialan perusteiden loppukäyttäjille erilaisin palvelumuotoilun menetelmin. Kyselytutkimuksissa ja käyttäjätestauksissa tutkittiin uudistetun finanssialan perusteiden käyttäjälähtöisyyttä, toiminnallisuutta ja visuaalisuutta.
Opinnäytetyön yhtenä tuloksena esille nousi finanssialan perusteiden tärkeys, sillä monet yritykset ovat jo pidemmän aikaa kaivanneet päivitettyä aineistoa uusien työntekijöiden perehdyttämiseen, henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja omien taitojen syventämiseen. Finanssialan perusteiden keskeisimpiä kohderyhmiä ovat finanssialalla työskentelevät, alalle opiskelevat ja alalla uudelleen kouluttautuvat. Oppilaitoksissa aineistoa käytetään osana liiketalouden ammattitutkintoa sekä ammattikorkeakoulujen perusaineistona. Finanssialan oppimateriaalit päivitettiin vastaamaan eri toimijoiden tarpeita ja siitä tehtiin asiakaslähtöinen ja helppokäyttöinen.
Jatko- ja kehittämistoimenpiteinä finanssialan perusteiden oppiaineistoa tulee päivittää ja tarkastaa säännöllisin väliajoin. Finanssialan perusteita voidaan jatkokehittää innovatiivisten menetelmien avulla, esimerkiksi pelillistämällä verkkokurssi.