Koulukiusaamisen monet kasvot
Viitanen, Michelle (2018)
Viitanen, Michelle
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265592
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Kuninkaanhaan koulun yhdeksäsluokkalaisten tunteita, ajatuksia ja mielipiteitä koulukiusaamiseen liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin kiusaamisen yleisyyttä, kiusaamisen eri rooleja, kiusaamismuotoja sekä koulukiusaamiseen puuttumista.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa käytettiin myös kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jonka oppilaat täyttivät oppituntien alussa tutkijan läsnä ollessa. Kyselyyn osallistui 145 oppilasta ja vastausprosentti oli 82 %. Aineisto analysoitiin Excelin avulla ja tulokset kuvattiin erilaisten tunnuslukujen, kuten frekvenssien ja keskiarvojen avulla. Avoimien kysymysten analysoinnissa käytettiin laadullista menetelmää, jossa oppilaiden ajatuksia ja mielipiteitä tuotiin esiin.
Tutkimuksesta saatiin käyttökelpoista tietoa koulukiusaamiseen liittyen oppilaiden tunteiden, näkemysten, mielipiteiden ja kokemusten kautta. Näiden perusteella koulussa voidaan tehdä tarvittavia toimenpiteitä koulukiusaamisen ennaltaehkäisyä, havainnointia ja riittävän varhaista puuttumista varten. Tulosten mukaan oppilaat toivoisivat koulukiusaamiseen puuttumista rankempien rangaistusten kautta ja enemmän koulukiusaamiseen liittyvää keskustelua ja myös tietoisuutta siitä, miten koulu hoitaa kiusaamistapaukset.
Tutkimuksen tulosten mukaan koulukiusaamista tapahtuu yhdeksäsluokkalaisten keskuudessa paljon ja monella eri tavalla. Hämmennystä herätti oppilaiden uskon puute koulun aikuisiin ja heidän mahdollisuuksiinsa/haluunsa vaikuttaa ja puuttua koulukiusaamiseen.
Tutkimuksen tulokset tuottivat paljon tietoja oppilaiden näkemyksistä ja kokemuksista, joita voidaan hyödyntää jatkossa kiusaamisen vastaisessa työssä. Koulun olisi hyvä ottaa myös oppilaat laajemmin mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön ja muutenkin käsitellä kiusaamista avoimemmin ja myös tiedottaa siitä enemmän.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jossa käytettiin myös kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, jonka oppilaat täyttivät oppituntien alussa tutkijan läsnä ollessa. Kyselyyn osallistui 145 oppilasta ja vastausprosentti oli 82 %. Aineisto analysoitiin Excelin avulla ja tulokset kuvattiin erilaisten tunnuslukujen, kuten frekvenssien ja keskiarvojen avulla. Avoimien kysymysten analysoinnissa käytettiin laadullista menetelmää, jossa oppilaiden ajatuksia ja mielipiteitä tuotiin esiin.
Tutkimuksesta saatiin käyttökelpoista tietoa koulukiusaamiseen liittyen oppilaiden tunteiden, näkemysten, mielipiteiden ja kokemusten kautta. Näiden perusteella koulussa voidaan tehdä tarvittavia toimenpiteitä koulukiusaamisen ennaltaehkäisyä, havainnointia ja riittävän varhaista puuttumista varten. Tulosten mukaan oppilaat toivoisivat koulukiusaamiseen puuttumista rankempien rangaistusten kautta ja enemmän koulukiusaamiseen liittyvää keskustelua ja myös tietoisuutta siitä, miten koulu hoitaa kiusaamistapaukset.
Tutkimuksen tulosten mukaan koulukiusaamista tapahtuu yhdeksäsluokkalaisten keskuudessa paljon ja monella eri tavalla. Hämmennystä herätti oppilaiden uskon puute koulun aikuisiin ja heidän mahdollisuuksiinsa/haluunsa vaikuttaa ja puuttua koulukiusaamiseen.
Tutkimuksen tulokset tuottivat paljon tietoja oppilaiden näkemyksistä ja kokemuksista, joita voidaan hyödyntää jatkossa kiusaamisen vastaisessa työssä. Koulun olisi hyvä ottaa myös oppilaat laajemmin mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön ja muutenkin käsitellä kiusaamista avoimemmin ja myös tiedottaa siitä enemmän.