Sisältöstrategia : case Tyks Lasten ja nuorten klinikan sosiaalinen media
Boucht, Oliivia (2018)
Boucht, Oliivia
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265652
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin Tyksin Lasten ja nuorten klinikan toimeksiannosta klinikalle oma sisältömarkkinointia tukeva sisältöstrategia sekä siihen soveltuvia sisällöntuotannon toimenpiteitä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun yliopistollisen keskussairaalan (Tyks) Lasten ja nuorten klinikka, joka toivoi sisällöntuotannon kehittämiseen konkreettisia apukeinoja, kasvattaakseen tunnettuuttaan ihmisten keskuudessa sekä ohjeita, kuinka aktivoitua vuorovaikutuksellisena sisällön tuottajana.
Teoriaosuudessa opinnäytetyön aihepiiriä pohjustettiin perehtymällä sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median kanavien soveltuvuuteen teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Lisäksi teoriaosuudessa kuvattiin sisällön ”palvelijan”- asemaa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös benchmarking- menetelmää, joka antoi apukeinoja kilpailija-analyysin kartoitukseen, sekä toimivien sisältöratkaisujen etsintään.
Sisältöstrategiassa määriteltiin tavoitteet ja kohderyhmät, tarina, kanava, prosessit, konkreettiset tuotokset sekä tulevaisuuden työnvaiheet. Toimeksiantajan sisällön tuotannolle tehtiin alkukartoitus, jonka jälkeen lähdettiin vaihe vaiheelta rakentamaan toimivaa sisältöstrategiaa. Tärkeimmät tavoitteet sisältöstrategialle olivat tunnettuuden ja positiivisten mielikuvien lisääminen nykyisille ja potentiaalisille uusille asiakkaille. Kohderyhmän kartoituksessa selkiytyi kaksi erilaista kohderyhmää, josta tärkeimpänä olivat lapset, nuoret ja heidän perheensä. Tarinoiden kerronnan merkitys terveysalalla huomioitiin suunnitelmassa. Lisäksi määriteltiin konkreettiset toimenpiteet eli prosessit, konkreettiset tuotokset, julkaisusuunnitelma, tulevaisuuden työvaiheet, vuorovaikutuksen merkitys sekä mittaamisen tärkeys toimivan sisältöstrategian luomiselle.
Toiminnallisessa osuudessa toimeksiantajalle tuotettiin sisältöstrategian pohjalta sosiaalisen median opas, joka helpottaa toimeksiantajan sisällöntuotantoa tulevaisuudessa. Tämän lisäksi strategiassa määräytyneen teeman ”Mitä Lasten ja nuorten klinikan arjessa todella tapahtuu”, pohjalta suunniteltiin toteutettava videosarja ja luotiin kolme konkreettista esimerkkiä.
Teoriaosuudessa opinnäytetyön aihepiiriä pohjustettiin perehtymällä sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median kanavien soveltuvuuteen teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Lisäksi teoriaosuudessa kuvattiin sisällön ”palvelijan”- asemaa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin myös benchmarking- menetelmää, joka antoi apukeinoja kilpailija-analyysin kartoitukseen, sekä toimivien sisältöratkaisujen etsintään.
Sisältöstrategiassa määriteltiin tavoitteet ja kohderyhmät, tarina, kanava, prosessit, konkreettiset tuotokset sekä tulevaisuuden työnvaiheet. Toimeksiantajan sisällön tuotannolle tehtiin alkukartoitus, jonka jälkeen lähdettiin vaihe vaiheelta rakentamaan toimivaa sisältöstrategiaa. Tärkeimmät tavoitteet sisältöstrategialle olivat tunnettuuden ja positiivisten mielikuvien lisääminen nykyisille ja potentiaalisille uusille asiakkaille. Kohderyhmän kartoituksessa selkiytyi kaksi erilaista kohderyhmää, josta tärkeimpänä olivat lapset, nuoret ja heidän perheensä. Tarinoiden kerronnan merkitys terveysalalla huomioitiin suunnitelmassa. Lisäksi määriteltiin konkreettiset toimenpiteet eli prosessit, konkreettiset tuotokset, julkaisusuunnitelma, tulevaisuuden työvaiheet, vuorovaikutuksen merkitys sekä mittaamisen tärkeys toimivan sisältöstrategian luomiselle.
Toiminnallisessa osuudessa toimeksiantajalle tuotettiin sisältöstrategian pohjalta sosiaalisen median opas, joka helpottaa toimeksiantajan sisällöntuotantoa tulevaisuudessa. Tämän lisäksi strategiassa määräytyneen teeman ”Mitä Lasten ja nuorten klinikan arjessa todella tapahtuu”, pohjalta suunniteltiin toteutettava videosarja ja luotiin kolme konkreettista esimerkkiä.