Att tala om sex med ungdomar : en studie om ungdomars respons på en informationsfilm
Käldström, Julia; Wallis, Jenny (2018)
Käldström, Julia
Wallis, Jenny
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265632
Tiivistelmä
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka vilken respons ungdomar ger på informationsfilmen Norrlands sista oskuld. I vår undersökning begränsar vi oss till flickor och pojkar som går i årskurs nio. Vi har valt att använda oss av respondenter som går i årskurs nio eftersom vi anser att vi får mest ärliga och mogna svar från dem. De har även mest erfarenhet av sexualundervisningen. Våra centrala frågeställningar är: Var söker ungdomar information om sex? Hur vill ungdomar att sexualundervisningen ska vara uppbyggd? Hur ska en film vara uppbyggd för att budskapet ska nå målgruppen? Vad ger ungdomar för respons på en informationsfilm?
I teoridelen behandlar vi bland annat ungdomar och deras sexualitet, ungdomars attityder och erfarenheter av sexualitet, hur ungdomar söker information om sexualitet och om olika inlärningsstilar, mediepedagogik, filmpedagogik och om filmens uppbyggnad.
Undersökningen genomfördes som en enkätundersökning i ett högstadium i Österbotten. Våra slutsatser av arbetet är att ungdomar har en bristfällig kunskap om sexualitet och enligt våra respondenter är informationsfilm användbart i sexualundervisningen. The purpose of this thesis is to study the response from teenagers on the educational movie ''Norrlands sista oskuld''. In this thesis we limit us to boys and girls in the 9th grade. We have chosen this age group as we believe their answers will be the most honest and mature. Most of these students also have taken part of sex education at school. Our essential questions are: ''Where do teenagers find information about sex?'', “How do teenagers want the sexual education to be structured?”, ''How should a movie be structured for the message to reach the audience?'', ''How do teenagers respond to an educational movie?''
Central topics in the thesis are teenagers and their sexualities, attitudes and experiences. We discuss how teenagers find information about sex and also different teaching methods as media pedagogy, movie pedagogy and the structure of the movie.
The study was done by a questionnaire at a Primary school in Ostrobothnia.
Our conclusions are that the teenagers have a lacking knowledge of sexuality. According to our respondents an informative movie is useful in sex education.
I teoridelen behandlar vi bland annat ungdomar och deras sexualitet, ungdomars attityder och erfarenheter av sexualitet, hur ungdomar söker information om sexualitet och om olika inlärningsstilar, mediepedagogik, filmpedagogik och om filmens uppbyggnad.
Undersökningen genomfördes som en enkätundersökning i ett högstadium i Österbotten. Våra slutsatser av arbetet är att ungdomar har en bristfällig kunskap om sexualitet och enligt våra respondenter är informationsfilm användbart i sexualundervisningen.
Central topics in the thesis are teenagers and their sexualities, attitudes and experiences. We discuss how teenagers find information about sex and also different teaching methods as media pedagogy, movie pedagogy and the structure of the movie.
The study was done by a questionnaire at a Primary school in Ostrobothnia.
Our conclusions are that the teenagers have a lacking knowledge of sexuality. According to our respondents an informative movie is useful in sex education.