Referenssitarinoiden suunnittelu ja tuottaminen luova toimisto Krean markkinointiviestinnän tueksi
Heino, Ville (2018)
Heino, Ville
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275721
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty syksyn 2017 ja alkukevään 2018 välisenä aikana. Opinnäytteen tekijä opiskelee liiketaloutta erikoistuen mainonnan ja yritysviestinnän opintoihin. Työ on toteutettu produktimuotoisena, ja toiminnallisen osuuden toimeksiantajana toimi Haaga-Helian mainonnan ja yritysviestinnän opiskelijoiden luova toimisto Krea. Toimeksiannon pohjalta syntyi neljä referenssitarinaa Krean asiakkailleen tekemistä projekteista. Tarinat julkaistiin toimiston verkkosivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee tarinaa osana markkinointiviestintää. Ensin pureudutaan tarinan syvempään olemukseen: minkälainen on tarinan rakenne, mitkä ovat tarinankerronnan kanavat, mitä on vaikuttava tarinankerronta ja kuinka siitä saadaan tavoitteellista. Tämän jälkeen käsitellään markkinointiviestintää teoriatasolla sekä erityisesti sitä, miten tarinankerrontaa voi markkinointiviestinnässä hyödyntää ja kuinka se tehdään eettisesti oikein.
Työn viitekehyksen jälkeen käydään läpi opinnäytteen produktiosuus vaihe vaiheelta. Tehtyjen referenssitarinoiden työvaiheet ovat eritelty suunnittelusta toteutukseen kunkin tarinan kohdalla erikseen. Lopuksi tarkastellaan työn onnistumista: mitä olisi voinut tehdä toisin ja minkälainen merkitys työllä oli toimeksiantajalle sekä opinnäytteen tekijälle. Lisäksi käydään läpi kehitysehdotuksia Krean referenssitarinoiden tuotantoa ajatellen toimiston lähitulevaisuutta silmällä pitäen.
Produktin kaikki neljä referenssitarinaa löytyvät opinnäytetyön liiteosasta.
Opinnäytetyön viitekehys käsittelee tarinaa osana markkinointiviestintää. Ensin pureudutaan tarinan syvempään olemukseen: minkälainen on tarinan rakenne, mitkä ovat tarinankerronnan kanavat, mitä on vaikuttava tarinankerronta ja kuinka siitä saadaan tavoitteellista. Tämän jälkeen käsitellään markkinointiviestintää teoriatasolla sekä erityisesti sitä, miten tarinankerrontaa voi markkinointiviestinnässä hyödyntää ja kuinka se tehdään eettisesti oikein.
Työn viitekehyksen jälkeen käydään läpi opinnäytteen produktiosuus vaihe vaiheelta. Tehtyjen referenssitarinoiden työvaiheet ovat eritelty suunnittelusta toteutukseen kunkin tarinan kohdalla erikseen. Lopuksi tarkastellaan työn onnistumista: mitä olisi voinut tehdä toisin ja minkälainen merkitys työllä oli toimeksiantajalle sekä opinnäytteen tekijälle. Lisäksi käydään läpi kehitysehdotuksia Krean referenssitarinoiden tuotantoa ajatellen toimiston lähitulevaisuutta silmällä pitäen.
Produktin kaikki neljä referenssitarinaa löytyvät opinnäytetyön liiteosasta.