Rapid trauma assessment – itseopiskelupaketti vammapotilaan tutkimisesta Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoille
Heikkinen, Riku; Kaverinen, Janne; Vuorinen, Ville (2018)
Heikkinen, Riku
Kaverinen, Janne
Vuorinen, Ville
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285835
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä itseopiskelupaketti ja opetusvideo vammapotilaan tutkimisesta Rapid Trauma Assessment (RTA) –menetelmällä Saimaan ammattikorkeakoulun käyttöön. Tarkoituksena oli tehdä selkeä ja informatiivinen paketti, jota ensihoitajaopiskelijat pystyvät hyödyntämään opinnoissaan. Tavoitteena on tukea Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoiden oppimista vammapotilaan tutkimisessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vammamekanismeja, tyyppivammoja sekä vammapotilaan tutkimista RTA-menetelmällä. Anatomia on tarkoituksella rajattu pois teoriaosuudesta sen laajuuden vuoksi. Itseopiskelupaketissa käsitellään vammapotilaan tutkimista, joten potilaan hoitoa ei käsitellä ensiarviossa mainittavien välttämättömien hoitotoimenpiteiden lisäksi ollenkaan. Itseopiskelupaketista kerättiin palautetta Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoilta ja siihen tehtiin parannuksia saadun palautteen perusteella.
Itseopiskelupaketista palautetta antaneiden ensihoitajaopiskelijoiden mielestä itseopiskelupaketti oli hyödyllinen ja siitä koettiin olevan apua opinnoissa. Vastaajat vertasivat Rapid Trauma Assessment –menetelmää yleisesti käytössä olevaan RiVaLAiSeR-menetelmään ja pohtivat näiden kahden menetelmän eroja ja hyötyjä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään vammamekanismeja, tyyppivammoja sekä vammapotilaan tutkimista RTA-menetelmällä. Anatomia on tarkoituksella rajattu pois teoriaosuudesta sen laajuuden vuoksi. Itseopiskelupaketissa käsitellään vammapotilaan tutkimista, joten potilaan hoitoa ei käsitellä ensiarviossa mainittavien välttämättömien hoitotoimenpiteiden lisäksi ollenkaan. Itseopiskelupaketista kerättiin palautetta Saimaan ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijoilta ja siihen tehtiin parannuksia saadun palautteen perusteella.
Itseopiskelupaketista palautetta antaneiden ensihoitajaopiskelijoiden mielestä itseopiskelupaketti oli hyödyllinen ja siitä koettiin olevan apua opinnoissa. Vastaajat vertasivat Rapid Trauma Assessment –menetelmää yleisesti käytössä olevaan RiVaLAiSeR-menetelmään ja pohtivat näiden kahden menetelmän eroja ja hyötyjä.