Markkinointiviestintäsuunnitelma : Case Härmäntorni Oy
Siltamäki, Milla-Maaria (2018)
Siltamäki, Milla-Maaria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804285833
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Härmäntorni Oy:n tarpeisiin räätälöity markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja markkinointiviestinnän keinoihin. Toisena tavoitteena oli laatia Härmäntorni Oy:lle tilanneanalyysit markkinointiviestinnän kehittämisen tueksi. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli suunnitella markkinointiviestinnän vuosikello, jota apunaan käyttäen yritys voi lähteä toteuttamaan markkinointiviestintäänsä. Aihe oli toimeksiantajalle ajankohtainen, sillä yritys on uusi, eikä se ole vielä ehtinyt keskittyä markkinointiviestinnän suunnitteluun.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tutustutaan markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja perehdytään markkinointiviestinnän kuuteen eri keinoon. Työn empiirinen osuus muodostui varsinaisesta markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisesta sekä vuosikellon suunnittelusta. Lopulliseen markkinointiviestintäsuunnitelmaan pyrittiin löytämään sellaiset markkinointiviestinnän keinot, jotka tehoavat parhaiten yrityksen tärkeimpään kohderyhmään eli ikäihmisiin. Markkinointiviestintäsuunnitelman tueksi yritykselle toteutettiin vuosikello, jonka avulla toimeksiantajan on helppo lähteä ajoittamaan markkinointiviestintään kohdistuvia toimenpiteitä kuluvalle vuodelle. Vuosikellossa huomioitiin markkinointiviestintäsuunnitelmaan valitut keinot sekä yrityksen käytettävissä oleva budjetti. Lopputuloksena syntyi toimeksiantajan tarpeita vastaava markkinointiviestintäsuunnitelma sekä markkinointiviestinnän vuosikello
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tutustutaan markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja perehdytään markkinointiviestinnän kuuteen eri keinoon. Työn empiirinen osuus muodostui varsinaisesta markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisesta sekä vuosikellon suunnittelusta. Lopulliseen markkinointiviestintäsuunnitelmaan pyrittiin löytämään sellaiset markkinointiviestinnän keinot, jotka tehoavat parhaiten yrityksen tärkeimpään kohderyhmään eli ikäihmisiin. Markkinointiviestintäsuunnitelman tueksi yritykselle toteutettiin vuosikello, jonka avulla toimeksiantajan on helppo lähteä ajoittamaan markkinointiviestintään kohdistuvia toimenpiteitä kuluvalle vuodelle. Vuosikellossa huomioitiin markkinointiviestintäsuunnitelmaan valitut keinot sekä yrityksen käytettävissä oleva budjetti. Lopputuloksena syntyi toimeksiantajan tarpeita vastaava markkinointiviestintäsuunnitelma sekä markkinointiviestinnän vuosikello