Henkilöstön johtaminen muutosprosessissa
Hasa, Janica (2010)
Hasa, Janica
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179562
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli henkilöstön johtaminen muutosprosessissa. Case-organisaationa on yritys, jossa on tehty tietojärjestelmän muutosprosessi. Opinnäytetyön merkittävin tutkimusongelma: Mitä muutosjohtajan toimia voidaan pitää henkilöstön kannalta relevantteina muutosprosessissa? Muina tutkimusongelmina oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat muutosprosessin onnistumiseen, ja millaisista muutostoimijoista yrityksen henkilöstö koostuu. Opinnäytetyön tietolähteinä on käytetty erilaisia kirjallisia ja Internet-aineistoja sekä henkilöstölle tehtyä kyselyä. Muutokset omassa työpaikassa nostavat herkästi tunteita pintaan. Muutokset ovat vaikeita ihmisille, koska hallinnan tunne puuttuu. Henkilöstön johtamisessa on tärkeää edistää kriittisen reflektion syntymistä, avointa viestintää, luottamuksen ylläpitämistä ja oikeanlaista tietoa. Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tarkastellaan henkilöstön kokemuksia jo tapahtuneesta muutosprosessista. Muutoksen onnistumista tutkittiin viestinnän, oppimisen ja tiedon kautta. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen avulla, ja se oli tarjolla koko henkilöstölle. Lomakkeessa oli kaksi osiota, joista toisessa selvitettiin henkilökunnan näkemyksiä muutosprosessin onnistuneisuudesta, ja heillä oli mahdollisuus esittää kehitysehdotuksia. Jälkimmäisessä osiossa selvitettiin työyhteisön sisäisiä rooleja Myers-Briggs Type Indicator -mallin avulla (MBTI). Kohdeyrityksen henkilöstö koostui tutkimuksen mukaan suurimmaksi osaksi muutoksen loppuunsuorittajista. Tutkimus osoitti henkilöstön johtamisella muutosprosessissa olevan vaikutuksia muutosprosessin onnistuneisuuteen. Case-organisaatiolta puuttui selkeä muutosjohtaja. Tämä toi tilanteeseen epävarmuutta ja epäselvyyttä. Mahdollisissa seuraavissa muutosprosesseissa henkilökunnan muutoshalukkuutta voitaisiin parantaa palkkaamalla yrityksen ulkopuolelta muutosjohtaja muutoshankkeeseen, koska hän voisi keskittyä muutoksen edistämiseen ja henkilökunnan tukemiseen. On tärkeää selvittää henkilöstölle jo muutosta ennen muutoksen tarve ja tavoite. Lisäksi henkilöstö toivoi enemmän tiedottamista ja keskusteluja ennen varsinaisia päätöksiä muutoksen tulemisesta. Henkilöstö kaipaa myös enemmän selkeyttä muutosprosessin tehtävän jakoihin ja työnkuviin.