Fantasiaa ja Futuraa : typografia videopeleissä
Koivu, Alek (2018)
Koivu, Alek
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804215108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804215108
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan typografisia ratkaisuja ja niiden käytettävyyttä videopeleissä. Työssä kartoitetaan, millaisia valintoja esitellyissä videopeleissä on tehty. Valintoja analysoidaan niiden toimivuuden, tarkoituksen ja saavutettavuuden näkökulmasta. Työ on teoriasidonnainen aineistoanalyysi, ja sen näkökulma on suunnittelijalähtöinen.
Työssä on neljä lukua. Ensimmäinen luku koostuu johdannosta. Toisessa luvussa tarkastellaan videopelien yleistä typografiaa ja tarkastelussa hyödynnetään ja sovelletaan painettuun tekstiin tarkoitettuja periaatteita. Kolmannessa luvussa keskitytään analysoimaan typografisia ratkaisuja sen mukaan, onko ne suunnattu pelaajalle vai pelissä esiintyville hahmoille. Luvussa käydään läpi myös käyttöliittymiä, ja niiden toimivuutta peleissä. Neljännessä luvussa käsitellään saavutettavuutta ja sen merkitystä videopeleissä. Opinnäytetyössä analysoitujen pelien saavutettavuutta arvioidaan ja tuodaan esille mahdollisia onnistumisia ja ongelmakohtia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että typografian rooli korostuu digitaalisessa mediassa. Typografialla on enemmän ominaisuuksia, joihin on kiinnitettävä suunnittelutyössä huomiota verrattuna painettuun mediaan. Videopelien saavutettavuus on viime vuosina parantunut, mutta jotta videopelit ja niiden typografia olisi aidosti kaikkien saavutettavissa, työtä on tehtävä vielä paljon.
Työssä on neljä lukua. Ensimmäinen luku koostuu johdannosta. Toisessa luvussa tarkastellaan videopelien yleistä typografiaa ja tarkastelussa hyödynnetään ja sovelletaan painettuun tekstiin tarkoitettuja periaatteita. Kolmannessa luvussa keskitytään analysoimaan typografisia ratkaisuja sen mukaan, onko ne suunnattu pelaajalle vai pelissä esiintyville hahmoille. Luvussa käydään läpi myös käyttöliittymiä, ja niiden toimivuutta peleissä. Neljännessä luvussa käsitellään saavutettavuutta ja sen merkitystä videopeleissä. Opinnäytetyössä analysoitujen pelien saavutettavuutta arvioidaan ja tuodaan esille mahdollisia onnistumisia ja ongelmakohtia.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että typografian rooli korostuu digitaalisessa mediassa. Typografialla on enemmän ominaisuuksia, joihin on kiinnitettävä suunnittelutyössä huomiota verrattuna painettuun mediaan. Videopelien saavutettavuus on viime vuosina parantunut, mutta jotta videopelit ja niiden typografia olisi aidosti kaikkien saavutettavissa, työtä on tehtävä vielä paljon.