Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Perehdyttämisen haasteet lääkäriasema Pulssin kassapalveluissa
Mäkinen, Anette (2008)
Mäkinen, Anette
Turun ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184533
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni idea syntyi omassa työssäni huomaamastani puutteesta. Silloiseen työnkuvaani Lääkäriasema Pulssin kassapalveluiden varaesimiehenä kuului perehdyttäminen, eikä siihen varsinaisesti ollut mitään materiaalia. Kun vuoden 2007 kevään aikana osastollemme tuli neljä uutta työntekijää, aloin kaivata ohjauksen avuksi lisää dokumentoitua materiaalia.
Opinnäytetyössäni kuvaan perehdytyksen lähtötilannetta, sen merkitystä yleisesti ja sen ongelmia asiantuntijaorganisaatiossamme. Lisäksi sisällytin työhöni kassaprosessin kuvauksen jonka kanssa teimme kovasti töitä auditointia silmällä pitäen. Palvelun laadun merkitystä kilpailuetuna halusin nostaa myös esille. Myös uusien perehdytettyjen haastatteleminen antoi hyvää palautetta vastaisuutta varten. Samaa materiaalia käytetään osittain ISO9001 sertifikaattiin vaadittavana dokumentointina. Auditointi tapahtui kesäkuussa 2008.
Lähdemateriaalia varsinaisesta perehdytyksestä oli jonkin verran saatavilla, lähinnä kuitenkin eri yritysten tai laitosten omia perehdytysmateriaaleja. Monissa kirjoissa kuitataan perehdytys kommentilla, että se on tärkeä hoitaa ja että hyvin tehty perehdytys maksaa itsensä takaisin. Perehdyttämisen haasteita ja niihin ratkaisuja etsin muidenkin lopputöistä. Suurimpana haasteena yleisesti mainittiin kiire ja riittämätön perehdytys; nämä samat asiat tulivat esiin myös omissa haastatteluissani.
Tuloksena valmistui perehdytyksen tueksi materiaalia sekä tietyt pelisäännöt. Tavoitteena on, että jokainen uusi tulokas saa samantasoista perehdytystä. Painettua perehdytysopasta ei kannata kassapalvelut-osastolla tehdä, koska asiat muuttuvat jatkuvasti ja päivitetty tieto löytyy joko intranetistä tai toimintajärjestelmästä eli ns. laatu2008 ohjelmasta. Tein kuitenkin ”Tervetuloa Pulssiin”- kirjasen, jota tulokas voi käyttää oppaana siihen, mistä asiat löytyy ja muistin tukena muutenkin. Oppaaseen on koottu tulokkaan kannalta keskeisiä asioita.
Työn tuloksena osastomme perehdytys sai järjestelmällisemmän otteen ja selkeämmän käytännön esimerkiksi palautteen hyödyntämiseen. Tarkoituksenmukaista on, että perehdyttäjällä on käytettävissään joitain työkaluja sekä tarkistuslista, näin varmistetaan että kaikki tarvittava on perehdytyksessä käyty läpi. Kunnolla tehty perehdyttäminen on selkeä panostus tulevaan ja sen merkitys on kiistaton.
Opinnäytetyössäni kuvaan perehdytyksen lähtötilannetta, sen merkitystä yleisesti ja sen ongelmia asiantuntijaorganisaatiossamme. Lisäksi sisällytin työhöni kassaprosessin kuvauksen jonka kanssa teimme kovasti töitä auditointia silmällä pitäen. Palvelun laadun merkitystä kilpailuetuna halusin nostaa myös esille. Myös uusien perehdytettyjen haastatteleminen antoi hyvää palautetta vastaisuutta varten. Samaa materiaalia käytetään osittain ISO9001 sertifikaattiin vaadittavana dokumentointina. Auditointi tapahtui kesäkuussa 2008.
Lähdemateriaalia varsinaisesta perehdytyksestä oli jonkin verran saatavilla, lähinnä kuitenkin eri yritysten tai laitosten omia perehdytysmateriaaleja. Monissa kirjoissa kuitataan perehdytys kommentilla, että se on tärkeä hoitaa ja että hyvin tehty perehdytys maksaa itsensä takaisin. Perehdyttämisen haasteita ja niihin ratkaisuja etsin muidenkin lopputöistä. Suurimpana haasteena yleisesti mainittiin kiire ja riittämätön perehdytys; nämä samat asiat tulivat esiin myös omissa haastatteluissani.
Tuloksena valmistui perehdytyksen tueksi materiaalia sekä tietyt pelisäännöt. Tavoitteena on, että jokainen uusi tulokas saa samantasoista perehdytystä. Painettua perehdytysopasta ei kannata kassapalvelut-osastolla tehdä, koska asiat muuttuvat jatkuvasti ja päivitetty tieto löytyy joko intranetistä tai toimintajärjestelmästä eli ns. laatu2008 ohjelmasta. Tein kuitenkin ”Tervetuloa Pulssiin”- kirjasen, jota tulokas voi käyttää oppaana siihen, mistä asiat löytyy ja muistin tukena muutenkin. Oppaaseen on koottu tulokkaan kannalta keskeisiä asioita.
Työn tuloksena osastomme perehdytys sai järjestelmällisemmän otteen ja selkeämmän käytännön esimerkiksi palautteen hyödyntämiseen. Tarkoituksenmukaista on, että perehdyttäjällä on käytettävissään joitain työkaluja sekä tarkistuslista, näin varmistetaan että kaikki tarvittava on perehdytyksessä käyty läpi. Kunnolla tehty perehdyttäminen on selkeä panostus tulevaan ja sen merkitys on kiistaton.