Strategia tulevaisuuden suunnittelun työkaluna : Seinäjoen taidehallin yleisötyön strategia 2018-2025
Autio, Minna (2018)
Autio, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305940
Tiivistelmä
Yleisötyö on tärkeä osa julkisten taidelaitosten toimintaa. Seinäjoen taidehallin perustehtävänä on tuottaa taidepalveluja yleisölle ja yleisö on kaiken toiminnan keskiössä. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena Seinäjoen taidehallille ja sen tavoitteena oli laatia konkreettinen yleisötyön strategia vuosille 2018–2025.
Strategiaprosessin tavoitteena oli luoda yleisötyön strategiasta työväline, joka ohjaa arkista työtä haluttuun suuntaan tulevaisuudessa. Prosessin aikana määriteltiin strategiset linjaukset sekä tavoitteet ja toimenpiteet, joilla tulevaisuuden haavekuva voidaan saavuttaa. Strategian etenemisen ja onnistumisen seuraamisen avuksi luotiin konkreettinen mittaristo. Strategiaa työstettiin kolmessa työpajassa, joihin osallistuivat Taidehallin kokoaikaiset työntekijät. Strategia koostettiin työpajoissa tuotetun materiaalin sekä Porin ja Rovaniemen taidemuseoihin kohdistuvan vertailuarvioinnin perusteella. Strategiatyön tuloksena laadittiin konkreettinen strategia-asiakirja, joka on opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneudutaan yleisötyön monimuotoisuuteen ja pohditaan yleisötyön merkitystä tulevaisuuden taidemuseossa. Työssä käsitellään strategioiden tarpeellisuutta, strategiaprosessin vaiheita sekä johtamisen merkitystä onnistuneen strategian luomisessa. Yleisötyön strategiaprosessi esitellään työssä vaiheittain.
Strategiaprosessin tavoitteena oli luoda yleisötyön strategiasta työväline, joka ohjaa arkista työtä haluttuun suuntaan tulevaisuudessa. Prosessin aikana määriteltiin strategiset linjaukset sekä tavoitteet ja toimenpiteet, joilla tulevaisuuden haavekuva voidaan saavuttaa. Strategian etenemisen ja onnistumisen seuraamisen avuksi luotiin konkreettinen mittaristo. Strategiaa työstettiin kolmessa työpajassa, joihin osallistuivat Taidehallin kokoaikaiset työntekijät. Strategia koostettiin työpajoissa tuotetun materiaalin sekä Porin ja Rovaniemen taidemuseoihin kohdistuvan vertailuarvioinnin perusteella. Strategiatyön tuloksena laadittiin konkreettinen strategia-asiakirja, joka on opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneudutaan yleisötyön monimuotoisuuteen ja pohditaan yleisötyön merkitystä tulevaisuuden taidemuseossa. Työssä käsitellään strategioiden tarpeellisuutta, strategiaprosessin vaiheita sekä johtamisen merkitystä onnistuneen strategian luomisessa. Yleisötyön strategiaprosessi esitellään työssä vaiheittain.