Messuosaston järjestäminen
Ustinenko, Natalia; Remshu, Iuliia (2018)
Ustinenko, Natalia
Remshu, Iuliia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026047
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda selkeä, yksinkertainen ja helppokäyttöinen ohje messuosaston järjestämisestä kuvitteelliselle ”Revontuli”-yritykselle.
Opinnäytetyössä pohditaan toiminnallisen opinnäytetyön perusteita ja selitetään toiminnallisen opinnäytetyön merkitystä työelämän näkökulmasta. Kuvitteellisen ”Revontuli”-yrityksen esittelyyn liittyvässä luvussa esitellään yrityksen toimintaa ja palveluita. Kuvitteellinen ”Revontuli”-yritys vastaa kansainvälisiä standardeja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään markkinointikeinojen hyödyllistä käyttöä ja messuosaston järjestämisen perusteita. Markkinointiluvussa käsitellään viestintää ja mainonnan keinoja ennen messuja, messujen aikana ja messujen jälkeen. Viestintä ja mainonta ovat tehokkaita keinoja asiakkaiden kiinnostuksen kasvattamisessa.
Teoriaosassa perehdytään messuosaston suunnittelun ja luomisen pääpiirteisiin. Messuosaston suunnitteluun liittyvässä luvussa käsitellään osaston luomisen ja järjestämisen pääpiirteet, kuten osaston ulkoasu, toiminnalliset tehtävät ja budjetointi.
Teoreettisten lähteiden perusteella luodaan käyttökelpoinen messuosasto kuvitteelliselle ”Revontuli”-yritykselle ja perustellaan messuosaston järjestämisen tarpeet. ”Revontuli”-yrityksen osallistuminen matkailumessuille on tärkeää yrityksen kehitystä ajatellen, varsinkin kun otetaan huomioon matkailumarkkinoinnin kilpailu. Perusteluna kuvitteellisen yrityksen luomiselle on, että tavoitteena on luoda yleinen messuosasto ja käydä läpi peruskäsitteet, eikä ottaa esille tietyn yrityksen vaatimuksia. Messuosaston malli vastaa taloudellisia vaatimuksia, eli se ei ole kallis. Se sisältää myös hyviä markkinointikeinoja, joilla houkutellaan potentiaalisia asiakkaita.
Pohdinnassa käsitellään sitä, mitkä asiat olivat vaikeita ja missä onnistuttiin hyvin sekä analysoidaan omaa oppimista ja kriittistä asennetta omaa työskentelyä kohtaan.
Opinnäytetyössä pohditaan toiminnallisen opinnäytetyön perusteita ja selitetään toiminnallisen opinnäytetyön merkitystä työelämän näkökulmasta. Kuvitteellisen ”Revontuli”-yrityksen esittelyyn liittyvässä luvussa esitellään yrityksen toimintaa ja palveluita. Kuvitteellinen ”Revontuli”-yritys vastaa kansainvälisiä standardeja.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään markkinointikeinojen hyödyllistä käyttöä ja messuosaston järjestämisen perusteita. Markkinointiluvussa käsitellään viestintää ja mainonnan keinoja ennen messuja, messujen aikana ja messujen jälkeen. Viestintä ja mainonta ovat tehokkaita keinoja asiakkaiden kiinnostuksen kasvattamisessa.
Teoriaosassa perehdytään messuosaston suunnittelun ja luomisen pääpiirteisiin. Messuosaston suunnitteluun liittyvässä luvussa käsitellään osaston luomisen ja järjestämisen pääpiirteet, kuten osaston ulkoasu, toiminnalliset tehtävät ja budjetointi.
Teoreettisten lähteiden perusteella luodaan käyttökelpoinen messuosasto kuvitteelliselle ”Revontuli”-yritykselle ja perustellaan messuosaston järjestämisen tarpeet. ”Revontuli”-yrityksen osallistuminen matkailumessuille on tärkeää yrityksen kehitystä ajatellen, varsinkin kun otetaan huomioon matkailumarkkinoinnin kilpailu. Perusteluna kuvitteellisen yrityksen luomiselle on, että tavoitteena on luoda yleinen messuosasto ja käydä läpi peruskäsitteet, eikä ottaa esille tietyn yrityksen vaatimuksia. Messuosaston malli vastaa taloudellisia vaatimuksia, eli se ei ole kallis. Se sisältää myös hyviä markkinointikeinoja, joilla houkutellaan potentiaalisia asiakkaita.
Pohdinnassa käsitellään sitä, mitkä asiat olivat vaikeita ja missä onnistuttiin hyvin sekä analysoidaan omaa oppimista ja kriittistä asennetta omaa työskentelyä kohtaan.