PROSESSIT KUNTOON : Hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamallin kehittäminen päivystyspoliklinikalle
Kosunen, Jutta; Laukkanen, Tiia (2018)
Kosunen, Jutta
Laukkanen, Tiia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804295840
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamalli Savonlinnan keskussairaalan päivystyspoliklinikalle. Työn toimeksiantaja on Itä-Savon sairaanhoitopiiri (Sosteri). Sosterissa on otettu käyttöön LEAN-prosessijohtamisen malli, joten opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää LEAN-ajattelun pohjalta hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamalli mahdollisimman tehokkaaksi, potilasturvalliseksi ja asiakaslähtöiseksi päivystyspoliklinikalla.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina asiantuntijatyöryhmän avulla. Tuotekehitysprosessi jakaantui neljään toimintavaiheeseen, joita olivat käynnistäminen, luonnostelu, kehittäminen sekä viimeistely. Käynnistämisvaiheessa koottiin asiantuntijatyöryhmä ja perehdyttiin traumatiimitoimintaan sekä teoreettisiin lähtökohtiin. Luonnosteluvaiheessa suunniteltiin alustava toimintamalli sekä hälytysjärjestelmä asiantuntijatyöryhmän avulla. Kehittämisvaiheessa hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamallia testattiin ja havainnoitiin simulaatioharjoitusten avulla maaliskuussa 2017 ja loka- ja marraskuussa 2017. Viimeistelyvaiheessa päivystyksen henkilökunnalle lähetettiin Webropolkysely, jolla kartoitettiin hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamallin toimivuutta sekä sitä, täyttyvätkö keskeiset tavoitteet hätätilapotilaan hoidossa. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin määritelmää hätätilapotilaan hoidon ihanteellisesta läpimenoajasta eli siitä ajasta, joka alkaa potilaan saapumisesta päivystykseen ja päättyy siihen, kun potilas siirtyy jatkohoitoon. Hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamalli viimeisteltiin saatuja tuloksia hyödyntäen.
Johtajuus ja kommunikaatio ovat kehitettävät osa-alueet hätätilapotilaan hoitotiimin työskentelyssä. Jatkokehittämisideana nousi esille toimintakorttien ja tarkistuslistan luominen hätätilapotilaan vastaanottoon ja hoitoon liittyen. Tulevaisuudessa tulisi miettiä, olisiko hoitotiimin toiminnan kannalta parasta, että johtaja on määritelty toimintamallissa etukäteen. Tuotekehitysprosessin tuloksena Savonlinnan keskussairaalan päivystyksessä on käytössä hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamalli ja siihen liittyvä hälytysjärjestelmä.
Opinnäytetyö toteutettiin tuotekehitysprosessina asiantuntijatyöryhmän avulla. Tuotekehitysprosessi jakaantui neljään toimintavaiheeseen, joita olivat käynnistäminen, luonnostelu, kehittäminen sekä viimeistely. Käynnistämisvaiheessa koottiin asiantuntijatyöryhmä ja perehdyttiin traumatiimitoimintaan sekä teoreettisiin lähtökohtiin. Luonnosteluvaiheessa suunniteltiin alustava toimintamalli sekä hälytysjärjestelmä asiantuntijatyöryhmän avulla. Kehittämisvaiheessa hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamallia testattiin ja havainnoitiin simulaatioharjoitusten avulla maaliskuussa 2017 ja loka- ja marraskuussa 2017. Viimeistelyvaiheessa päivystyksen henkilökunnalle lähetettiin Webropolkysely, jolla kartoitettiin hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamallin toimivuutta sekä sitä, täyttyvätkö keskeiset tavoitteet hätätilapotilaan hoidossa. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla selvitettiin määritelmää hätätilapotilaan hoidon ihanteellisesta läpimenoajasta eli siitä ajasta, joka alkaa potilaan saapumisesta päivystykseen ja päättyy siihen, kun potilas siirtyy jatkohoitoon. Hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamalli viimeisteltiin saatuja tuloksia hyödyntäen.
Johtajuus ja kommunikaatio ovat kehitettävät osa-alueet hätätilapotilaan hoitotiimin työskentelyssä. Jatkokehittämisideana nousi esille toimintakorttien ja tarkistuslistan luominen hätätilapotilaan vastaanottoon ja hoitoon liittyen. Tulevaisuudessa tulisi miettiä, olisiko hoitotiimin toiminnan kannalta parasta, että johtaja on määritelty toimintamallissa etukäteen. Tuotekehitysprosessin tuloksena Savonlinnan keskussairaalan päivystyksessä on käytössä hätätilapotilaan hoitotiimin toimintamalli ja siihen liittyvä hälytysjärjestelmä.