Opettajien ensiaputaidot Porin alakouluissa
Rinteelä, Milla; Junnila, Emilia (2018)
Rinteelä, Milla
Junnila, Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805015995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805015995
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Porin alakoulujen opettajien ensiaputaitoja. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Porin Perusturvan ja kouluterveydenhuollon kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että Porin koulutoimessa tiedetään Porin alakoulujen opettajien tämän hetkinen ensiapuvalmius. Toisena tavoitteena oli, että opinnäytetyön tulosten perusteella Porin alakoulujen opettajien ensiapukoulutusta pystytään jatkossa kohdentamaan tarkasti tarpeen mukaan.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin tätä tutkimusta varten laaditulla sähköisellä kyselyllä, joka sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin kolmen viikon aikana tammi-helmikuussa 2018. Kohderyhmänä olivat neljän porilaisen alakoulun opettajat, joita oli yhteensä 76. Kyselyn vastausprosentiksi tuli 52,6 % (n=40). Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen suljettujen kysymysten osalta. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulosten perusteella enemmistö opettajista kokee ensiapukoulutuksen tärkeäksi ja pitää säännöllistä ensiapukoulutusta tarpeellisena. Suurimmalla osalla opettajista on ensiapukoulutus suoritettuna, mutta kurssi on monella heistä jo vanhentunut. Tuloksista ilmeni, että opettajien yleisimmät syyt lähettää ensiapua tarvitseva oppilas kouluterveydenhoitajan luokse ovat resurssipula ja epävarmuus omista ensiaputaidoista. Opettajien mielestä ensiapuvälineet ovat pääsääntöisesti nopeasti saatavilla ja ajantasaiset, mutta toisaalta asiaan tyytymättömien ja epävarmojen osuus on myös melko suuri. Tulosten perusteella opettajat osaavat antaa ensiapua yleisimpiin koulutapaturmiin, mutta lisäkoulutusta halutaan silti monista tavanomaisimmista ensiaputilanteista. Ensiavun lisäkoulutusta kaivataan myös harvinaisemmista ensiaputilanteista, kuten lapsen elvytyksestä ja vierasesineestä hengitysteissä.
Jatkossa aiheesta olisi hyvä tehdä laajempi tutkimus, joka olisi yleistettävissä esimerkiksi maakuntatasolla. Saatujen tulosten perusteella Porin alakouluille voisi tuottaa ensiapuoppaan tai ensiavusta kertovia julisteita. Sisällöltään nämä voisivat antaa ohjeita koulujen yleisimpiin ensiaputilanteisiin sekä opettajien että oppilaiden käyttöön. Lisäksi opettajia tulisi kannustaa ensiapukoulutuksen suorittamiseen ja kertaamiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Empiirinen aineisto kerättiin tätä tutkimusta varten laaditulla sähköisellä kyselyllä, joka sisälsi suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Kysely toteutettiin kolmen viikon aikana tammi-helmikuussa 2018. Kohderyhmänä olivat neljän porilaisen alakoulun opettajat, joita oli yhteensä 76. Kyselyn vastausprosentiksi tuli 52,6 % (n=40). Tutkimusaineisto analysoitiin tilastollisia menetelmiä käyttäen suljettujen kysymysten osalta. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysillä.
Tulosten perusteella enemmistö opettajista kokee ensiapukoulutuksen tärkeäksi ja pitää säännöllistä ensiapukoulutusta tarpeellisena. Suurimmalla osalla opettajista on ensiapukoulutus suoritettuna, mutta kurssi on monella heistä jo vanhentunut. Tuloksista ilmeni, että opettajien yleisimmät syyt lähettää ensiapua tarvitseva oppilas kouluterveydenhoitajan luokse ovat resurssipula ja epävarmuus omista ensiaputaidoista. Opettajien mielestä ensiapuvälineet ovat pääsääntöisesti nopeasti saatavilla ja ajantasaiset, mutta toisaalta asiaan tyytymättömien ja epävarmojen osuus on myös melko suuri. Tulosten perusteella opettajat osaavat antaa ensiapua yleisimpiin koulutapaturmiin, mutta lisäkoulutusta halutaan silti monista tavanomaisimmista ensiaputilanteista. Ensiavun lisäkoulutusta kaivataan myös harvinaisemmista ensiaputilanteista, kuten lapsen elvytyksestä ja vierasesineestä hengitysteissä.
Jatkossa aiheesta olisi hyvä tehdä laajempi tutkimus, joka olisi yleistettävissä esimerkiksi maakuntatasolla. Saatujen tulosten perusteella Porin alakouluille voisi tuottaa ensiapuoppaan tai ensiavusta kertovia julisteita. Sisällöltään nämä voisivat antaa ohjeita koulujen yleisimpiin ensiaputilanteisiin sekä opettajien että oppilaiden käyttöön. Lisäksi opettajia tulisi kannustaa ensiapukoulutuksen suorittamiseen ja kertaamiseen.