Innovatiivisesti kohti uutta. Tapaus: OP goes Silicon Valley
Juntunen, Essi (2018)
Juntunen, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804245346
Tiivistelmä
Finanssiala on voimakkaassa murroksessa, ja alalle on tulossa uusia globaaleja kilpailijoita toimialan ulkopuolelta. Kilpailun globalisoitumisen ja teknologisen kehityksen myötä useat yritykset ovat joutuneet muuttamaan toimintaansa ja ovat siirtymässä tuotelähtöisestä ajattelumaailmasta asiakaskeskeiseen malliin. Globaalissa taloudessa toimivat yritykset ovat riippuvaisia toistensa osaamisesta ja näin ollen verkostoituminen, yritysten välinen yhteistyö sekä avoin tiedon jakaminen ovat yleistyneet ja innovaatioista on tullut yritysten arvokasta aineetonta pääomaa.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen kohteena oli OPn työntekijöille suunnattu ohjelma nimeltään OP goes Silicon Valley. Ohjelmassa OPn työntekijä lähetetään noin kuukauden mittaiseen työntekijävaihtoon Piilaaksoon Kaliforniaan. Tavoitteena on, että ohjelman kautta osallistujat kehittävät ymmärrystään OPn liiketoiminta-alueiden trendeistä, liiketoimintamalleista ja toimijoista sekä luovat verkostoja OPn strategiaa tukeviin toimijoihin ja potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin. Ohjelmalla pyritään tukemaan OPn strategista uudistumista, jonka keskiössä on muuttuminen perinteisestä finanssialan toimijasta monialaiseksi palveluyritykseksi. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalisessa ja globaalissa kilpailuympäristössä toimimista sekä innovaatiotoimintaa ja innovaatiokulttuurin kehittymistä organisaatioissa. Tietoperustassa käsitellään myös verkostoitumista, yritysten välisen yhteistyön uusia muotoja sekä kuvataan Piilaakson toimintaympäristöä.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jonka aineistona käytettiin kirjallisuutta, ohjelmaan osallistuneiden henkilöiden avoimia haastatteluja ja blogikirjoituksia sekä osallistuvaa havainnointia, joka tapahtui Piilaaksossa marraskuussa 2017. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ohjelman ensimmäisen kauden kokemuksia ja antaa niiden pohjalta suosituksia ohjelman jatkokehittämiseen. OP goes Silicon Valley -ohjelman ensimmäisen kausi kehitti osallistujien omaa osaamista laaja-alaisesti sekä loi ymmärrystä globaalista markkinatilanteesta ja trendeistä. Ohjelman ensimmäisellä kaudella luotiin myös uusia verkostoja. En- simmäisen kauden haasteita olivat ohjelman tavoiteasetanta sekä OPn edustuksen vaihtuvuus. Kehitysehdotuksena ohjelmalle luotiin uudenlainen toimintamalli.
Uuden oppiminen sekä oman osaamisen aktiivinen kehittäminen ja päivittäminen tämän päivän tasolle ovat merkittävässä roolissa, kun mietitään tulevaisuuden työelämää. OP goes Silicon Valley -ohjelma mahdollistaa osallistujille oman osaamisen päivittämistä vastaamaan uudistuvan työelämän tarpeita sekä tukee OPn strategista uudistumista globaalissa kilpailussa. OP goes Silicon Valley -ohjelman keskiössä ovat yrityksen työntekijät ja ohjelma on ennakkoluuloton ja innovatiivinen kokeilu suurelta finanssialan toimijalta strategian uudistamisen tueksi.
Tapaustutkimus ei ole tutkimuksena toistettava, eikä sillä pyritä yleistettävyyteen, vaan sillä pyritään saamaan yksityiskohtaista ja syvällistä tietoa tutkittavasta tapauksesta. Tapaustutkimukselle on ominaista, että tutkijan omat kokemukset näkyvät tutkimuksen tuloksissa.
Tämän opinnäytetyön tutkimuksen kohteena oli OPn työntekijöille suunnattu ohjelma nimeltään OP goes Silicon Valley. Ohjelmassa OPn työntekijä lähetetään noin kuukauden mittaiseen työntekijävaihtoon Piilaaksoon Kaliforniaan. Tavoitteena on, että ohjelman kautta osallistujat kehittävät ymmärrystään OPn liiketoiminta-alueiden trendeistä, liiketoimintamalleista ja toimijoista sekä luovat verkostoja OPn strategiaa tukeviin toimijoihin ja potentiaalisiin yhteistyökumppaneihin. Ohjelmalla pyritään tukemaan OPn strategista uudistumista, jonka keskiössä on muuttuminen perinteisestä finanssialan toimijasta monialaiseksi palveluyritykseksi. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään digitaalisessa ja globaalissa kilpailuympäristössä toimimista sekä innovaatiotoimintaa ja innovaatiokulttuurin kehittymistä organisaatioissa. Tietoperustassa käsitellään myös verkostoitumista, yritysten välisen yhteistyön uusia muotoja sekä kuvataan Piilaakson toimintaympäristöä.
Opinnäytetyön tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, jonka aineistona käytettiin kirjallisuutta, ohjelmaan osallistuneiden henkilöiden avoimia haastatteluja ja blogikirjoituksia sekä osallistuvaa havainnointia, joka tapahtui Piilaaksossa marraskuussa 2017. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä ohjelman ensimmäisen kauden kokemuksia ja antaa niiden pohjalta suosituksia ohjelman jatkokehittämiseen. OP goes Silicon Valley -ohjelman ensimmäisen kausi kehitti osallistujien omaa osaamista laaja-alaisesti sekä loi ymmärrystä globaalista markkinatilanteesta ja trendeistä. Ohjelman ensimmäisellä kaudella luotiin myös uusia verkostoja. En- simmäisen kauden haasteita olivat ohjelman tavoiteasetanta sekä OPn edustuksen vaihtuvuus. Kehitysehdotuksena ohjelmalle luotiin uudenlainen toimintamalli.
Uuden oppiminen sekä oman osaamisen aktiivinen kehittäminen ja päivittäminen tämän päivän tasolle ovat merkittävässä roolissa, kun mietitään tulevaisuuden työelämää. OP goes Silicon Valley -ohjelma mahdollistaa osallistujille oman osaamisen päivittämistä vastaamaan uudistuvan työelämän tarpeita sekä tukee OPn strategista uudistumista globaalissa kilpailussa. OP goes Silicon Valley -ohjelman keskiössä ovat yrityksen työntekijät ja ohjelma on ennakkoluuloton ja innovatiivinen kokeilu suurelta finanssialan toimijalta strategian uudistamisen tueksi.
Tapaustutkimus ei ole tutkimuksena toistettava, eikä sillä pyritä yleistettävyyteen, vaan sillä pyritään saamaan yksityiskohtaista ja syvällistä tietoa tutkittavasta tapauksesta. Tapaustutkimukselle on ominaista, että tutkijan omat kokemukset näkyvät tutkimuksen tuloksissa.