Brändi näpeissä : Case Angry Birds Marketing Guidelines
Långstedt, Nelli (2018)
Långstedt, Nelli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026070
Tiivistelmä
Brändi tulee erottaa tavaramerkistä, nimestä, symboolista tai sloganista: kyse on paljon laajemmasta immateriaalisesta ilmiöstä. Brändissä on kyse mahdollisuudesta rakentaa pitkäaikainen ja tarkoituksellinen suhde. Brändi voi herättää iloa, lojaaliuutta tai jopa rakkauden tunteita. Se voi olla keino itseilmaisuun ja yhteisöjen rakentamiseen. Suurimmalla osalla yrityksiä niiden arvo perustuu pitkälti aineettomaan pääomaan, ja brändit ovat tästä aineettomasta pääomasta tärkeimpiä. Yksi tämän hetken ajankohtaisimmista haasteista yritysten liiketoiminnassa on erilaistaa tuotteita ja palveluita, ja brändit ovat vastaus tähän haasteeseen. Tuotekeskeisen markkinoinnin ollessa auttamattomasti menneisyyttä, kuluttajakeskeisestä brändinhallinnasta on tullut välttämätöntä.
Työskentelin harjoittelevana graafisena suunnittelijana Angry Birds Licenincing Unitin markkinointitiimissä Roviolla vuosina 2016 ja 2017. Iso osa työstäni keskittyi brändäämisen ja brändinhallinnan visuaaliseen puoleen. Tämän opinnäytetyön toiminnallisena osana on markkinointiyhteistyökumppaneille laadittu Angry Birds Marketing Manual (suom. markkinointiyhteistyön käsikirja) jonka sisällön suunnittelussa ja kuvitusten toteuttamisessa olin osallisena.
Graafisten suunnittelijoiden ja muiden viestinnän alan ammattilaisten työnkuva on välittää viestejä ja tarkoituksia. Kuitenkin välittääkseen viestin täytyy se ensin ymmärtää. Siksi tämän opinnäytetyön teoreettinen puoli keskittyy esittelemään ilmiöinä brändiä, brändäystä ja brändinhallinnointia.
Opinnäytetyön teoreettinen osa aloittaa määrittelemällä mikä on brändi, ja ehdottaa miksi brändiin on tärkeää keskittyä mietittäessä markkinointistrategioita. Sen jälkeen työssä keskitytään brändin pohjimmaisiin rakennuspalikoihin eli sen arvoihin, ja kerrotaan miksi ne on tärkeä määritellä sekä miten niistä viestitään. Tätä seuraa kuvailu siitä miten brändisitoutumista ja brändiuskollisuutta rakennetaan, sekä brändiarvon ja brändipääoman avaamista. Viimeisenä opinnäytetyössä käydään läpi sen toiminnallista osaa eli Angry Birds Marketing Manualia brändinhallinnan työkaluna.
Työskentelin harjoittelevana graafisena suunnittelijana Angry Birds Licenincing Unitin markkinointitiimissä Roviolla vuosina 2016 ja 2017. Iso osa työstäni keskittyi brändäämisen ja brändinhallinnan visuaaliseen puoleen. Tämän opinnäytetyön toiminnallisena osana on markkinointiyhteistyökumppaneille laadittu Angry Birds Marketing Manual (suom. markkinointiyhteistyön käsikirja) jonka sisällön suunnittelussa ja kuvitusten toteuttamisessa olin osallisena.
Graafisten suunnittelijoiden ja muiden viestinnän alan ammattilaisten työnkuva on välittää viestejä ja tarkoituksia. Kuitenkin välittääkseen viestin täytyy se ensin ymmärtää. Siksi tämän opinnäytetyön teoreettinen puoli keskittyy esittelemään ilmiöinä brändiä, brändäystä ja brändinhallinnointia.
Opinnäytetyön teoreettinen osa aloittaa määrittelemällä mikä on brändi, ja ehdottaa miksi brändiin on tärkeää keskittyä mietittäessä markkinointistrategioita. Sen jälkeen työssä keskitytään brändin pohjimmaisiin rakennuspalikoihin eli sen arvoihin, ja kerrotaan miksi ne on tärkeä määritellä sekä miten niistä viestitään. Tätä seuraa kuvailu siitä miten brändisitoutumista ja brändiuskollisuutta rakennetaan, sekä brändiarvon ja brändipääoman avaamista. Viimeisenä opinnäytetyössä käydään läpi sen toiminnallista osaa eli Angry Birds Marketing Manualia brändinhallinnan työkaluna.