Brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Turunen, Tiia (2018)
Turunen, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036272
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli brändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa. Työn tavoitteena oli selvittää brändin rakennuksen kulmakivet ja miten rakennetaan vahva brändi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää millaisen alustan sosiaalinen media voi brändin rakentamiseen parhaimmillaan tarjota. Työn tarkoituksena oli tehdä tiivis ohje brändin rakennukseen. Ohjeesta voi olla hyötyä eri liikealan toimijoille, jotka haluavat kehittää tai rakentaa brändiä. Ohjeen tarkoitus on ohjata brändäämistä ja kertoa mitä kaikkea voidaan ottaa huomioon. Työllä ei ole toimeksiantajaa eikä yhteistyökumppaneita.
Opinnäytetyö on teoreettinen työ, jossa paneudutaan sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin ja erityisesti tuote- tai yritysbrändin rakentamiseen sekä kokonaisvaltaisen brändielämyksen luomiseen. Työn teoriaviitekehys koostui brändistä ja sosiaalisesta mediasta. Teoria antaa hyvän perustan brändiin ja sen rakentamiseen sekä siihen miten sosiaalista media voidaan hyödyntää brändin markkinoinnissa. Sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet sosiaalisessa mediassa toimimiseen on myös kuvattu työssä.
Havaintoesimerkkien avulla työhön tuotiin esimerkkibrändejä, joiden toimiminen sosiaalisessa mediassa on ollut merkittävää tai he toteuttavat brändin markkinointia hyvin. Esimerkeissä keskityttiin brändeihin, jotka luovat omaa brändi-identiteettiään erilaisten some-kuvien tai videoiden avulla tai ovat muuten menestyneet niin sosiaalisessa mediassa kuin sen ulkopuolellakin. Opinnäytetyö antaa tietoa tämän hetken brändin rakentamisesta, brändäämisestä ja siitä miten sosiaalista mediaa voidaan tässä pitkäaikaisessa prosessissa hyödyntää.
Opinnäytetyö on teoreettinen työ, jossa paneudutaan sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin ja erityisesti tuote- tai yritysbrändin rakentamiseen sekä kokonaisvaltaisen brändielämyksen luomiseen. Työn teoriaviitekehys koostui brändistä ja sosiaalisesta mediasta. Teoria antaa hyvän perustan brändiin ja sen rakentamiseen sekä siihen miten sosiaalista media voidaan hyödyntää brändin markkinoinnissa. Sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet ja haasteet sosiaalisessa mediassa toimimiseen on myös kuvattu työssä.
Havaintoesimerkkien avulla työhön tuotiin esimerkkibrändejä, joiden toimiminen sosiaalisessa mediassa on ollut merkittävää tai he toteuttavat brändin markkinointia hyvin. Esimerkeissä keskityttiin brändeihin, jotka luovat omaa brändi-identiteettiään erilaisten some-kuvien tai videoiden avulla tai ovat muuten menestyneet niin sosiaalisessa mediassa kuin sen ulkopuolellakin. Opinnäytetyö antaa tietoa tämän hetken brändin rakentamisesta, brändäämisestä ja siitä miten sosiaalista mediaa voidaan tässä pitkäaikaisessa prosessissa hyödyntää.