Tietojärjestelmän kehittäminen palvelumuotoilun menetelmiä soveltaen
Hokkanen, Janne (2018)
Hokkanen, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036289
Tiivistelmä
Loppukäyttäjiä hyödyttävän tietojärjestelmän kehittäminen on haastavaa, koska käyttäjillä on erilaiset tarpeet kehitettävälle tietojärjestelmälle. Tässä opinnäytteessä selvitettiin, miten käytössä olevaa tietojärjestelmää hyödyntäen voitaisiin kehittää uusi versio palvelemaan loppukäyttäjien tarpeita. Käytössä olevassa ja kehitettävässä tietojärjestelmässä käsitellään eri tietoja, mutta käsiteltävien tietojen rakenne oli samantyyppistä.
Loppukäyttäjiltä kerättiin tietoa määrällisellä ja laadullisella kyselyllä. Tiedon keräyksellä selvitettiin, onko käytössä olevan tietojärjestelmän ominaisuuksia kehitettävä vai onko sen ominaisuudet sellaisenaan hyödynnettävissä uudessa järjestelmässä.
Määrällisen ja laadullisen kyselyiden tuloksena selvisi kehitystyön tarve uudelle järjestelmälle. Varsinaiset kehityskohteet selvitettiin palvelumuotoilun asiakasprofiilin, palvelukartan ja asiakashavainnoinnin avulla. Näistä hyödyllisimmiksi tälle opinnäytteelle osoittautuivat palvelukartta ja asiakashavainnointi. Asiakashavainnointeja pidettiin kaksi erillistä tapahtumaa. Jälkimmäisessä oli loppukäyttäjille jo testattavissa kehitettävän tietojärjestelmän toiminnallisuudet. Loppukäyttäjien antamaan palautteen mukaan saatiin projekti- ja kehittäjäryhmälle positiivista palautetta kehitystyön kohteena olevan järjestelmän toiminnoista.
Loppukäyttäjiltä kerättiin tietoa määrällisellä ja laadullisella kyselyllä. Tiedon keräyksellä selvitettiin, onko käytössä olevan tietojärjestelmän ominaisuuksia kehitettävä vai onko sen ominaisuudet sellaisenaan hyödynnettävissä uudessa järjestelmässä.
Määrällisen ja laadullisen kyselyiden tuloksena selvisi kehitystyön tarve uudelle järjestelmälle. Varsinaiset kehityskohteet selvitettiin palvelumuotoilun asiakasprofiilin, palvelukartan ja asiakashavainnoinnin avulla. Näistä hyödyllisimmiksi tälle opinnäytteelle osoittautuivat palvelukartta ja asiakashavainnointi. Asiakashavainnointeja pidettiin kaksi erillistä tapahtumaa. Jälkimmäisessä oli loppukäyttäjille jo testattavissa kehitettävän tietojärjestelmän toiminnallisuudet. Loppukäyttäjien antamaan palautteen mukaan saatiin projekti- ja kehittäjäryhmälle positiivista palautetta kehitystyön kohteena olevan järjestelmän toiminnoista.