Aftermovien hyödyntäminen festivaalin markkinoinnissa
Kiljo, Milja (2018)
Kiljo, Milja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026191
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii festivaalien aftermovieita eli koostevideoita ja niiden käyttöä festivaalien markkinoinnissa. Aftermoviet ovat videomuotona suhteellisen uusia, eikä aiheesta löydy paljoa teoriaa tai aiempia tutkimuksia. Työssä hyödynnetään elokuviin ja videoihin liittyviä lähteitä, joiden avulla pyrin määrittelemään aftermovieiden teknisiä ja rakenteellisia ominaisuuksia. Lisäksi työssä käytetään markkinointiin liittyvää kirjallisuutta ja muita teorialähteitä.
Kirjallisuus- ja muiden teorialähteiden lisäksi aineistona työssä toimii asiantuntijahaastattelut festivaalitoimijoilta sekä aftermovie -tekijöiltä. Haastattelumuodoksi valitsin laadullisen, puolistrukturoidun ja teemahaastattelun väliin asettuvan haastattelun. Haastatteluista saatua tietoa peilataan teorialähteisiin ja omiin kokemuksiini. Opinnäytetyössä myös vertaillaan muutamia vuoden 2017 aftermovieita. Vertailulla tahdoin selvittää joitain keskiarvoja, esimerkiksi videoiden kestoista ja taustakappaleiden määristä.
Tavoitteenani oli tutkia, mitkä elementit rakentavat hyvän aftermovien ja kuinka näistä elementeistä rakennettua videota voidaan hyödyntää erilaisten festivaalien markkinoinnissa. Aiheeni on rajattu vain suomalaisiin kesällä järjestettäviin perinteisiin musiikkifestivaaleihin.
Työn tuloksista ilmenee, että aftermoviet ovat hyödyllisiä festivaaleille. Ne toimivat mainoksena tapahtumasta uusille asiakkaille, ja voivat sitouttaa vanhan kävijän tulemaan festivaalille uudelleen.
Kirjallisuus- ja muiden teorialähteiden lisäksi aineistona työssä toimii asiantuntijahaastattelut festivaalitoimijoilta sekä aftermovie -tekijöiltä. Haastattelumuodoksi valitsin laadullisen, puolistrukturoidun ja teemahaastattelun väliin asettuvan haastattelun. Haastatteluista saatua tietoa peilataan teorialähteisiin ja omiin kokemuksiini. Opinnäytetyössä myös vertaillaan muutamia vuoden 2017 aftermovieita. Vertailulla tahdoin selvittää joitain keskiarvoja, esimerkiksi videoiden kestoista ja taustakappaleiden määristä.
Tavoitteenani oli tutkia, mitkä elementit rakentavat hyvän aftermovien ja kuinka näistä elementeistä rakennettua videota voidaan hyödyntää erilaisten festivaalien markkinoinnissa. Aiheeni on rajattu vain suomalaisiin kesällä järjestettäviin perinteisiin musiikkifestivaaleihin.
Työn tuloksista ilmenee, että aftermoviet ovat hyödyllisiä festivaaleille. Ne toimivat mainoksena tapahtumasta uusille asiakkaille, ja voivat sitouttaa vanhan kävijän tulemaan festivaalille uudelleen.