Polkujuoksun ohjaajakoulutus -koulutuksen kehittäminen ja toteutus
Malmivaara, Veera (2018)
Malmivaara, Veera
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036349
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Suomen Ladulle polkujuoksun ohjaajakoulutusmateriaaleja sekä koulutuskokonaisuutta. Opinnäytetyön kantavana tavoitteena on edistää polkujuoksutoimintaa kouluttamalla uusia ohjaajia Suomeen sekä Suomen Ladun jäsenyhdistyksiin. Ohjaajakoulutus on tarkoitettu polkujuoksua jo pidempään harrastaneille, jotka haluavat ohjata polkujuoksuryhmiä. Koulutus tulee antamaan valmiuksia polkujuoksuryhmien ohjaamiseen ja sen tavoitteena on, että ohjaaja oppii ohjaamaan polkujuoksuryhmiä maastossa poluille soveltuvalla tekniikalla ja pääsee tutustumaan polkujuoksuvarusteisiin sekä suunnittelemaan eritasoisia juoksureittejä.
Kokonaisuuden pohjalla oli hyödynnetty olemassa olevia materiaaleja, joita kehitettiin toimeksiantajan, kouluttajien ja ohjaajien palautteiden perusteella. Työn teoriaosuus käsittelee oppimista sekä sen ohjaamista, jotka huomioitiin vahvasti koulutuksen kehittämisvaiheessa. Koulutuksen kehittämisen yksi tavoite oli toteuttaa koulutuskokonaisuus niin, että sen eri vaiheet tukevat oppijan oppimista ja sitä kautta tavoitteiden saavuttamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena produktiona, jonka tuotoksena syntyi oppimista edistävä koulutuskokonaisuus. Kokonaisuus koostui kolmesta osasta. Koulutuksen ensimmäinen osa oli verkko-opetus, jonka tarkoituksena oli, että ohjaaja opiskelee itsenäisesti käsiteltäviä aiheita. Verkosta löytyi tietoperustaa polkujuoksusta, sen hyödyistä sekä ohjaamiseen liittyviä asioista. Osallistujan oppimista sekä oppimisprosessia ohjattiin eri oppimistehtävin. Toinen osa oli kouluttajan tukimateriaali lähiopetukseen, joka antoi raamit koulutuksen etenemiselle. Lähiopetuksen tavoitteena oli valmistaa ohjaaja käytännön toimintaan eri ryhmätehtävin ja ohjausharjoituksin. Lähiopetus oli kahdeksantuntinen, ja sen aikana opeteltiin käytännön ohjausta, ideoitiin polkujuoksun oheisharjoitteita sekä kerrattiin verkkoalustassa käsiteltäviä teemoja eri opetusmenetelmien avulla kouluttajan tukimateriaalia hyödyntäen. Kolmas osa oli polkujuoksuohjaajan opas, joka toimi oppimisen tukena koulutuksen jälkeen.
Tämän työn tuotoksena saatiin aikaan monipuolinen kokonaisuus, joka sai positiivista palautetta erityisesti verkko-opetuksen opetusvideoista sekä lähiopetuksen monipuolisuudesta. Suomen Ladun polkujuoksun ohjaajakoulutuksia tullaan järjestämään vuonna 2018 kuusi kappaletta tämän työn tuotosta käyttäen. Koulutuksen kehittäminen jatkuu myös tulevaisuudessa uuden verkko-opetusalustan myötä yhteistyössä kouluttajien ja organisaation kanssa.
Kokonaisuuden pohjalla oli hyödynnetty olemassa olevia materiaaleja, joita kehitettiin toimeksiantajan, kouluttajien ja ohjaajien palautteiden perusteella. Työn teoriaosuus käsittelee oppimista sekä sen ohjaamista, jotka huomioitiin vahvasti koulutuksen kehittämisvaiheessa. Koulutuksen kehittämisen yksi tavoite oli toteuttaa koulutuskokonaisuus niin, että sen eri vaiheet tukevat oppijan oppimista ja sitä kautta tavoitteiden saavuttamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena produktiona, jonka tuotoksena syntyi oppimista edistävä koulutuskokonaisuus. Kokonaisuus koostui kolmesta osasta. Koulutuksen ensimmäinen osa oli verkko-opetus, jonka tarkoituksena oli, että ohjaaja opiskelee itsenäisesti käsiteltäviä aiheita. Verkosta löytyi tietoperustaa polkujuoksusta, sen hyödyistä sekä ohjaamiseen liittyviä asioista. Osallistujan oppimista sekä oppimisprosessia ohjattiin eri oppimistehtävin. Toinen osa oli kouluttajan tukimateriaali lähiopetukseen, joka antoi raamit koulutuksen etenemiselle. Lähiopetuksen tavoitteena oli valmistaa ohjaaja käytännön toimintaan eri ryhmätehtävin ja ohjausharjoituksin. Lähiopetus oli kahdeksantuntinen, ja sen aikana opeteltiin käytännön ohjausta, ideoitiin polkujuoksun oheisharjoitteita sekä kerrattiin verkkoalustassa käsiteltäviä teemoja eri opetusmenetelmien avulla kouluttajan tukimateriaalia hyödyntäen. Kolmas osa oli polkujuoksuohjaajan opas, joka toimi oppimisen tukena koulutuksen jälkeen.
Tämän työn tuotoksena saatiin aikaan monipuolinen kokonaisuus, joka sai positiivista palautetta erityisesti verkko-opetuksen opetusvideoista sekä lähiopetuksen monipuolisuudesta. Suomen Ladun polkujuoksun ohjaajakoulutuksia tullaan järjestämään vuonna 2018 kuusi kappaletta tämän työn tuotosta käyttäen. Koulutuksen kehittäminen jatkuu myös tulevaisuudessa uuden verkko-opetusalustan myötä yhteistyössä kouluttajien ja organisaation kanssa.