Perinnöllisyyden perusteet -verkko-oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Niinimäki, Niina; Mettovaara, Piia; Hytinmäki, Jenni; Mainio, Anniina (2018)
Niinimäki, Niina
Mettovaara, Piia
Hytinmäki, Jenni
Mainio, Anniina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036395
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelman kanssa. Tulevaisuudessa Oulun ammattikorkeakoulussa bioanalytiikan tutkinto-ohjelman opinnot suoritetaan monimuoto-opiskeluna, joten opinnot suoritetaan suurimmaksi osaksi verkko-opintoina. Opinnäytetyön tuotetta voidaan käyttää verkko-oppimateriaalina monimuoto-opiskelijoille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Moodle-verkko-oppimisalustalle oppimateriaalia tukemaan monimuoto-opiskelijoiden opiskelua. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota bioanalyytikko-opiskelijoille itseopiskelumateriaalia perinnöllisyyden osuudesta ”Solubiologian, biokemian ja perinnöllisyyden perusteet” -opintojaksolle.
Oppimateriaalin sisältö on rajattu opintojakson sisällön mukaisesti. Tietoperustassa perinnöllisyyden lisäksi on perehdytty oppimistyyleihin, verkko-oppimiseen ja monimuoto-opintoihin. Eri oppimistyylit on otettu huomioon verkko-oppimateriaalia tuottaessa kuvia ja videoita käyttämällä. Lähdemateriaalina on käytetty alan kotimaisia ja ulkomaisia oppimateriaaleja ja tutkimuksia.
Opinnäytetyönä tuotettu oppimateriaali Moodle-verkko-oppimisalustalla sisältää erilaisia Power-Point-esityksiä ja testaa tietosi -osioita. PowerPoint-esitykset sisältävät teoriatiedon lisäksi oppimistehtäviä ja linkkejä oppimista helpottavaan videomateriaaliin. Moodle-verkkoalustelle on kerätty mielenkiintoisia ja oppimista tukevia kirja- ja internetmateriaaleja ja oppimista helpottavaa käsitteistöä. Moodle-verkkoalustaa ja sen toimivuutta testattiin alemman vuosikurssin opiskelijoilla loppuvuodesta 2017. Opiskelijat antoivat palautetta oppimateriaalista palautekyselyn kautta. Palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista ja etenkin testaa osaamisesi -osioita pidettiin hyödyllisinä. Materi-aalia kehitettiin opiskelijoilta ja opinnäytetyön ohjaavilta opettajilta saadun palautteen pohjalta.
Materiaalin oikeudet luovutetaan Oulun ammattikorkeakoululle. Laadittu materiaali on näin muokattavissa ja kehitettävissä tarpeen mukaan. Tämä lisää opinnäytetyön käytettävyyttä ja mahdollistaa materiaalin hyödynnettävyyttä muuttuvassa opiskeluympäristössä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Moodle-verkko-oppimisalustalle oppimateriaalia tukemaan monimuoto-opiskelijoiden opiskelua. Opinnäytetyön tarkoituksena on tarjota bioanalyytikko-opiskelijoille itseopiskelumateriaalia perinnöllisyyden osuudesta ”Solubiologian, biokemian ja perinnöllisyyden perusteet” -opintojaksolle.
Oppimateriaalin sisältö on rajattu opintojakson sisällön mukaisesti. Tietoperustassa perinnöllisyyden lisäksi on perehdytty oppimistyyleihin, verkko-oppimiseen ja monimuoto-opintoihin. Eri oppimistyylit on otettu huomioon verkko-oppimateriaalia tuottaessa kuvia ja videoita käyttämällä. Lähdemateriaalina on käytetty alan kotimaisia ja ulkomaisia oppimateriaaleja ja tutkimuksia.
Opinnäytetyönä tuotettu oppimateriaali Moodle-verkko-oppimisalustalla sisältää erilaisia Power-Point-esityksiä ja testaa tietosi -osioita. PowerPoint-esitykset sisältävät teoriatiedon lisäksi oppimistehtäviä ja linkkejä oppimista helpottavaan videomateriaaliin. Moodle-verkkoalustelle on kerätty mielenkiintoisia ja oppimista tukevia kirja- ja internetmateriaaleja ja oppimista helpottavaa käsitteistöä. Moodle-verkkoalustaa ja sen toimivuutta testattiin alemman vuosikurssin opiskelijoilla loppuvuodesta 2017. Opiskelijat antoivat palautetta oppimateriaalista palautekyselyn kautta. Palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista ja etenkin testaa osaamisesi -osioita pidettiin hyödyllisinä. Materi-aalia kehitettiin opiskelijoilta ja opinnäytetyön ohjaavilta opettajilta saadun palautteen pohjalta.
Materiaalin oikeudet luovutetaan Oulun ammattikorkeakoululle. Laadittu materiaali on näin muokattavissa ja kehitettävissä tarpeen mukaan. Tämä lisää opinnäytetyön käytettävyyttä ja mahdollistaa materiaalin hyödynnettävyyttä muuttuvassa opiskeluympäristössä