Henkilöbrändäys sosiaalisessa mediassa sisällöntuottajan näkökulmasta
Laitinen, Hanna (2018)
Laitinen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026210
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus henkilöbrändäyksestä sosiaalisessa mediassa sisällöntuottajan näkökulmasta. Tutkimus on suunnattu sisällöntuottajille. Opinnäytetyössä selvitetään keinoja onnistuneeseen henkilöbrändäykseen sosiaalisessa mediassa ja esitetään kehitysehdotuksia. Tutkittava ilmiö on jaettu rekrytoijan ja sisällöntuottajan näkökulmiin, jotta aiheesta saadaan mahdollisimman monipuolinen kuva. Näiden näkökulmien avulla kehitysehdotukset voidaan kohdistaa paremmin. Kehitysehdotukset muodostuvat teoreettisen viitekehyksen sekä tutkimustulosten pohjalta.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään henkilöbrändäyksen keinoihin sekä eri sosiaalisen median kanavien luonteisiin ja niiden sopivuuteen henkilöbrändäyksessä. Tutkimuksen teoriapohja on koottu käyttäen alan kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina, joissa noudatettiin rekrytoijille sekä sisällöntuottajille erikseen muodostettuja haastattelurunkoja. Vastaajat edustivat sekä rekrytoijia että sisällöntuottajia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että henkilöbrändäyksessä rekrytoijien näkökulmasta tärkein kehityskohde on työnhakijan sometilin asiallisuus sekä oman näkökulman esiin tuominen ammatillisissa julkaisuissa. Sisällöntuottajien näkökulmasta tärkein kehityskohde on vuorovaikutus omien somekanavien välillä sekä suuntaviivat somen päivittämiselle. Sosiaalisen median tiliä on suositeltavaa päivittää aktiivisesti, jonka seurauksena muodostuu oma tyyli somessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään henkilöbrändäyksen keinoihin sekä eri sosiaalisen median kanavien luonteisiin ja niiden sopivuuteen henkilöbrändäyksessä. Tutkimuksen teoriapohja on koottu käyttäen alan kirjallisuutta sekä sähköisiä lähteitä. Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina, joissa noudatettiin rekrytoijille sekä sisällöntuottajille erikseen muodostettuja haastattelurunkoja. Vastaajat edustivat sekä rekrytoijia että sisällöntuottajia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että henkilöbrändäyksessä rekrytoijien näkökulmasta tärkein kehityskohde on työnhakijan sometilin asiallisuus sekä oman näkökulman esiin tuominen ammatillisissa julkaisuissa. Sisällöntuottajien näkökulmasta tärkein kehityskohde on vuorovaikutus omien somekanavien välillä sekä suuntaviivat somen päivittämiselle. Sosiaalisen median tiliä on suositeltavaa päivittää aktiivisesti, jonka seurauksena muodostuu oma tyyli somessa.