Hyvinvointikeskusketjun brändin johtaminen, ryhmäliikuntatuote ja markkinointiyhteistyö
Ritamäki, Sanna (2018)
Ritamäki, Sanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046459
Tiivistelmä
Hyvinvointi ja terveys ovat tämän päivän megatrendejä. Terveystrendi näkyy myös ihmisten ruokatottumuksissa ja ravinnerikas, hyvinvointia edistävä ravinto kiinnostaa kuluttajia yhä enemmän. Kuluttamiseen tottuneelle sukupolvelle liikuntaharrastus ja muut terveelliset valinnat ovat osa identiteettiä ja elämäntapaa. Kulutustottumuksia ohjaa yhä enemmän brändit ja niihin liitettävät mielikuvat. Kun tuotteet ja palvelut ovat helposti kopioitavissa, voidaan vahvalla brändillä keventää pitkällä aikavälillä markkinointiin kohdistettuja kustannuksia luoden samalla asiakkaisiin syvempi tunneyhteys ja nostaa sitoutumisen tasoa.
Terveystietoisuuden kasvaminen näkyy myös liikuntakeskusten, sekä niiden asiakasmäärien kasvussa. Ab LL International Oy:n (LLI) hyvinvointikeskusbrändejä ovat naisille suunnattu LadyLine sekä myös miehiä palveleva EasyFit. Nämä liikuntakeskukset toimivat franchise periaatteella ja LLI tukee yrittäjiä mm. markkinoinnissa. Tammikuussa 2017 opinnäytetyön tekijä sai toimeksiannon tuottaa näille liikuntakeskuksille uuden ryhmäliikuntatunnin, joka vastaisi olemassa olevien asiakkaiden tarpeisiin sekä herättäisi kiinnostuksen uusissa. Jotta tunti herättäisi kiinnostuksen ensin yrittäjissä ja heidän työntekijöissään, tulisi sen viestiä ja vahvistaa liikuntakeskusten brändiä suomalaisena ja laadukkaana liikuntakeskuksena tavallisille ihmisille. Sen tulisi olla kiinteä osa koko liikuntakeskuksen markkinointia.
Projektille tuli toinen tavoite: etsiä sopiva markkinointiyhteistyökumppani, jonka kanssa jakaisimme samoja arvoja ja asiakaskuntaa. Yhteistyökumppaniksi valikoitui Viipurilainen kotileipomo Oy, jonka puhtikaura tuote oli voittanut 2016 vuoden suomalaisen elintarvike palkinnon. Markkinointiyhteistyötä ja sen sisältöä kuluttajille rakennettiin keväällä 2017 samaan aikaan kun PUHTI -ryhmäliikuntatunti valmistui. Kuluttajille yhteistyö ja PUHTI -ryhmäliikuntatunti lanseerattiin elokuussa 2017.
Projektiin kerättiin tietoa kummankin markkinointiyhteistyö yrityksen johtohenkilöiltä projektin alussa ja lopussa sähköpostikyselyllä. Työssä on hyödynnetty LadyLine ja EasyFit keskuksissa aikaisemmin tehtyjä opinnäytetöitä sekä ryhmäliikuntatuntien käyttöastedataa. Yrittäjien kokemuksia kerättiin Survey Monkey kyselyllä, jonka tuloksia analysoidaan.
Projekti täytti toimeksiantajan asettamat tavoitteet tunnettuuden kasvattamisesta ja mielenkiintoisen sisällön jakamisesta heidän omilla mittareillaan erittäin hyvin. Vastaavanlaiset kokonaisvaltaiset markkinointikampanjat ovat toivottuja niin LLI:n johdon kuin suurimman osan yrittäjienkin taholta. Projekti osoitti markkinointiyhteistyön mahdollistavan uudenlaisen sisällöntuottamisen ja laajemman näkyvyyden. Yrittäjien ja heidän työntekijöidensä aktivointi, sekä Mediateon kautta tulevien yhteistyötuotteiden suuntaaminen tukemaan brändin vahvistamista ja mielikuvamarkkinointia, ovat yksi tulevaisuuden mahdollisuus. Projekti toimi pilottina ja lopputuotteena syntyi tuloksellisen markkinointiyhteistyön rakentamisen malli LLI: lle sekä LadyLine ja EasyFit keskusten hyödynnettäväksi.
Terveystietoisuuden kasvaminen näkyy myös liikuntakeskusten, sekä niiden asiakasmäärien kasvussa. Ab LL International Oy:n (LLI) hyvinvointikeskusbrändejä ovat naisille suunnattu LadyLine sekä myös miehiä palveleva EasyFit. Nämä liikuntakeskukset toimivat franchise periaatteella ja LLI tukee yrittäjiä mm. markkinoinnissa. Tammikuussa 2017 opinnäytetyön tekijä sai toimeksiannon tuottaa näille liikuntakeskuksille uuden ryhmäliikuntatunnin, joka vastaisi olemassa olevien asiakkaiden tarpeisiin sekä herättäisi kiinnostuksen uusissa. Jotta tunti herättäisi kiinnostuksen ensin yrittäjissä ja heidän työntekijöissään, tulisi sen viestiä ja vahvistaa liikuntakeskusten brändiä suomalaisena ja laadukkaana liikuntakeskuksena tavallisille ihmisille. Sen tulisi olla kiinteä osa koko liikuntakeskuksen markkinointia.
Projektille tuli toinen tavoite: etsiä sopiva markkinointiyhteistyökumppani, jonka kanssa jakaisimme samoja arvoja ja asiakaskuntaa. Yhteistyökumppaniksi valikoitui Viipurilainen kotileipomo Oy, jonka puhtikaura tuote oli voittanut 2016 vuoden suomalaisen elintarvike palkinnon. Markkinointiyhteistyötä ja sen sisältöä kuluttajille rakennettiin keväällä 2017 samaan aikaan kun PUHTI -ryhmäliikuntatunti valmistui. Kuluttajille yhteistyö ja PUHTI -ryhmäliikuntatunti lanseerattiin elokuussa 2017.
Projektiin kerättiin tietoa kummankin markkinointiyhteistyö yrityksen johtohenkilöiltä projektin alussa ja lopussa sähköpostikyselyllä. Työssä on hyödynnetty LadyLine ja EasyFit keskuksissa aikaisemmin tehtyjä opinnäytetöitä sekä ryhmäliikuntatuntien käyttöastedataa. Yrittäjien kokemuksia kerättiin Survey Monkey kyselyllä, jonka tuloksia analysoidaan.
Projekti täytti toimeksiantajan asettamat tavoitteet tunnettuuden kasvattamisesta ja mielenkiintoisen sisällön jakamisesta heidän omilla mittareillaan erittäin hyvin. Vastaavanlaiset kokonaisvaltaiset markkinointikampanjat ovat toivottuja niin LLI:n johdon kuin suurimman osan yrittäjienkin taholta. Projekti osoitti markkinointiyhteistyön mahdollistavan uudenlaisen sisällöntuottamisen ja laajemman näkyvyyden. Yrittäjien ja heidän työntekijöidensä aktivointi, sekä Mediateon kautta tulevien yhteistyötuotteiden suuntaaminen tukemaan brändin vahvistamista ja mielikuvamarkkinointia, ovat yksi tulevaisuuden mahdollisuus. Projekti toimi pilottina ja lopputuotteena syntyi tuloksellisen markkinointiyhteistyön rakentamisen malli LLI: lle sekä LadyLine ja EasyFit keskusten hyödynnettäväksi.