”Se auttaa muistamaan ja myös oivaltamaan asioita” KOKEMUKSIA PEDAGOGISESTA DOKUMENTOINNISTA
Turunen, Birgitta; Brelo, Anne (2018)
Turunen, Birgitta
Brelo, Anne
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046497
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, miten pedagogista dokumentointia käytetään työmenetelmänä, miten pedagogisen dokumentoinnin käyttäminen näkyy työssä ja minkälaisia ovat työntekijöiden omat kokemukset pedagogisen dokumentoinnin käyttämisestä työssä eräässä joensuulaisessa päiväkodissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi joensuulainen päiväkoti.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka se tehtiin kyselylomakkeella päiväkodin henkilökunnalle. Saadut vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Saaduista tuloksista käy ilmi, että päiväkodissa sisältöä pedagogiseen dokumentointiin tuotetaan havainnointia varten eri välineitä käyttäen. Nopeat ja vaivattomat tavata dokumentoida ovat käytössä eniten. Myös lapset osallistuvat sisällön tuottamiseen ja siitä kertomiseen. Pedagogista dokumentointia käytetään avuksi opetusmenetelmien valitsemisessa ja muokkaamisessa laajasti. Pedagoginen dokumentointi on päiväkodissa tuttua ja sitä käytetään työssä jo aktiivisesti. Työmenetelmällä tuodaan päiväkodin ja lapsen arkea päiväkodissa esille myös huoltajille ja sen avulla keskustellaan lapsen asioista arjen tilanteissa.
Pedagoginen dokumentointi koetaan havainnollistavana sekä suunnittelua ja arviointia edesauttavana työkaluna. Se auttaa työntekijöitä muistamaan ja oivaltamaan asioita sekä lisää ennen kaikkea tietoa ja ymmärrystä lapsesta. Työmenetelmän käyttöönottoon haluttaisiin vielä lisää koulutusta ja vaatisi vielä opettelua ja harjoittelemista, että siitä tulisi tehokkaampi ja luontevampi osa tehtävää työtä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, miten pedagogista dokumentointia käytetään työmenetelmänä, miten pedagogisen dokumentoinnin käyttäminen näkyy työssä ja minkälaisia ovat työntekijöiden omat kokemukset pedagogisen dokumentoinnin käyttämisestä työssä eräässä joensuulaisessa päiväkodissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi joensuulainen päiväkoti.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka se tehtiin kyselylomakkeella päiväkodin henkilökunnalle. Saadut vastaukset analysoitiin teemoittelemalla.
Saaduista tuloksista käy ilmi, että päiväkodissa sisältöä pedagogiseen dokumentointiin tuotetaan havainnointia varten eri välineitä käyttäen. Nopeat ja vaivattomat tavata dokumentoida ovat käytössä eniten. Myös lapset osallistuvat sisällön tuottamiseen ja siitä kertomiseen. Pedagogista dokumentointia käytetään avuksi opetusmenetelmien valitsemisessa ja muokkaamisessa laajasti. Pedagoginen dokumentointi on päiväkodissa tuttua ja sitä käytetään työssä jo aktiivisesti. Työmenetelmällä tuodaan päiväkodin ja lapsen arkea päiväkodissa esille myös huoltajille ja sen avulla keskustellaan lapsen asioista arjen tilanteissa.
Pedagoginen dokumentointi koetaan havainnollistavana sekä suunnittelua ja arviointia edesauttavana työkaluna. Se auttaa työntekijöitä muistamaan ja oivaltamaan asioita sekä lisää ennen kaikkea tietoa ja ymmärrystä lapsesta. Työmenetelmän käyttöönottoon haluttaisiin vielä lisää koulutusta ja vaatisi vielä opettelua ja harjoittelemista, että siitä tulisi tehokkaampi ja luontevampi osa tehtävää työtä.