Digimarkkinoinnin kivijalan pystyttäminen
Aalto-Setälä, Mia (2018)
Aalto-Setälä, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036290
Tiivistelmä
Verkkosivut ovat monen yrityksen digitaalisen markkinoinnin kivijalka. On tärkeää määrittää verkkosivuille selkeä agenda hyötyjen maksimoimiseksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida design-toimisto Omuuden nykyisiä verkkosivuja ja etsiä niistä kehittämiskohteita. Tavoitteena oli luoda kehitysehdotus toimeksiantajan uudistettavista verkkosivuista, jonka avulla voitaisiin parantaa niiden käytettävyyttä sekä kasvattaa myyntiä. Verkkosivujen kehittämistä tarkasteltiin palveluiden tuotteistamisen, verkkosivujen käytettävyyden sekä löydettävyyden näkökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, Omuuden verkkosivujen nykytilan kartoituksesta, tutkimuksellisesta osuudesta sekä kehitysehdotuksen kokoamisesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee palveluiden tuotteistamista osana verkkosivujen suunnittelua. Muutoin verkkosivujen suunnittelussa keskitytään käsitteisiin käytettävyys ja löydettävyys. Käytettävyyden osalta syvennytään erityisesti verkkosivun etusivun rakenteen suunnitteluun ja sivustolla navigointiin. Löydettävyyden osalta perehdytään sosiaalisen median optimointiin, hakukoneoptimointiin sekä web-analytiikkaan.
Omuuden verkkosivujen nykytilan kartoituksessa selvitettiin teoreettiseen viitekehykseen perustuen nykyisillä verkkosivuilla olevia kehityskohteita. Pyrkimyksenä oli, että kehitysehdotuksessa otettaisiin perusteellisesti huomioon nykyisten verkkosivujen heikkoudet. Opinnäytetyön varsinaisen tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli benchmarking-tutkimuksen avulla löytää uusia näkökulmia verkkosivujen kehittämiseen. Tutkimustulosten johtopäätöksenä voitiin todeta, että verkkosivujen uudistamisessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota etusivun käytettävyyteen. Havaittiin myös, että palveluiden tuotteistamisella voidaan saada kilpailuetua.
Teoreettisen viitekehysten ja tutkimustulosten perusteella luotiin ensimmäinen kehitysehdotus toimeksiantajalle. Yhdessä toimeksiantajan kanssa valittiin kehitysehdotuksesta ne ideat, joita lähdettiin jatkokehittämään. Toimeksiantajan toiveesta jatkokehittämisessä keskityttiin palveluiden tuotteistamiseen, etusivun rakenteeseen sekä sosiaalisen median optimointiin. Kehitysehdotukset vietiin mahdollisimman pitkälle, jotta ne olisivat mahdollisimman helposti hyödynnettävissä verkkosivujen konkreettisessa uudistamisessa.
Opinnäytetyön lopussa on arvioitu tutkimuksen onnistumista opinnäytetyöntekijän näkökulmasta ja pohdittu ehdotuksia tutkimuksen jatkokehittämiselle. Työn onnistumisen lopullinen arviointi ja hyödyntäminen jäivät toimeksiantajan vastuulle. Voidaan kuitenkin sanoa, että opinnäytetyön osana tehdyn tutkimuksen avulla päästiin asetettuihin tavoitteisiin. Verkkosivujen kehittämisestä saatiin paljon uutta ja arvokasta tietoa toimeksiantajalle. Verkkosivut ovat Omuuden digitaalisen markkinoinnin kivijalka ja heidän kannattaakin keskittyä jatkossa niiden aktiivisen päivittämiseen muiden digitaalisen markkinoinnin kanavien ohella.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, Omuuden verkkosivujen nykytilan kartoituksesta, tutkimuksellisesta osuudesta sekä kehitysehdotuksen kokoamisesta. Teoreettinen viitekehys käsittelee palveluiden tuotteistamista osana verkkosivujen suunnittelua. Muutoin verkkosivujen suunnittelussa keskitytään käsitteisiin käytettävyys ja löydettävyys. Käytettävyyden osalta syvennytään erityisesti verkkosivun etusivun rakenteen suunnitteluun ja sivustolla navigointiin. Löydettävyyden osalta perehdytään sosiaalisen median optimointiin, hakukoneoptimointiin sekä web-analytiikkaan.
Omuuden verkkosivujen nykytilan kartoituksessa selvitettiin teoreettiseen viitekehykseen perustuen nykyisillä verkkosivuilla olevia kehityskohteita. Pyrkimyksenä oli, että kehitysehdotuksessa otettaisiin perusteellisesti huomioon nykyisten verkkosivujen heikkoudet. Opinnäytetyön varsinaisen tutkimuksellisen osuuden tavoitteena oli benchmarking-tutkimuksen avulla löytää uusia näkökulmia verkkosivujen kehittämiseen. Tutkimustulosten johtopäätöksenä voitiin todeta, että verkkosivujen uudistamisessa tulisi erityisesti kiinnittää huomiota etusivun käytettävyyteen. Havaittiin myös, että palveluiden tuotteistamisella voidaan saada kilpailuetua.
Teoreettisen viitekehysten ja tutkimustulosten perusteella luotiin ensimmäinen kehitysehdotus toimeksiantajalle. Yhdessä toimeksiantajan kanssa valittiin kehitysehdotuksesta ne ideat, joita lähdettiin jatkokehittämään. Toimeksiantajan toiveesta jatkokehittämisessä keskityttiin palveluiden tuotteistamiseen, etusivun rakenteeseen sekä sosiaalisen median optimointiin. Kehitysehdotukset vietiin mahdollisimman pitkälle, jotta ne olisivat mahdollisimman helposti hyödynnettävissä verkkosivujen konkreettisessa uudistamisessa.
Opinnäytetyön lopussa on arvioitu tutkimuksen onnistumista opinnäytetyöntekijän näkökulmasta ja pohdittu ehdotuksia tutkimuksen jatkokehittämiselle. Työn onnistumisen lopullinen arviointi ja hyödyntäminen jäivät toimeksiantajan vastuulle. Voidaan kuitenkin sanoa, että opinnäytetyön osana tehdyn tutkimuksen avulla päästiin asetettuihin tavoitteisiin. Verkkosivujen kehittämisestä saatiin paljon uutta ja arvokasta tietoa toimeksiantajalle. Verkkosivut ovat Omuuden digitaalisen markkinoinnin kivijalka ja heidän kannattaakin keskittyä jatkossa niiden aktiivisen päivittämiseen muiden digitaalisen markkinoinnin kanavien ohella.