Markkinointiviestintäsuunnitelma Korukaivokselle
Lehtinen, Minja (2018)
Lehtinen, Minja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen Korukaivos Oy:lle. Suunnitelman oli tarkoitus olla käytännönläheinen, jotta sen käyttöönotto olisi mahdollisimman helppoa kohdeyritykselle. Suunnitelmaa varten täytyi selvittää, mitkä ovat Korukaivos Oy:lle järkeviä markkinoinnin kanavia ja millaista sisältöä niissä kannattaa tuottaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että toimeksiantajayritys voi tulevaisuudessa toteuttaa markkinointiviestintäänsä suunnitelmallisesti.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia sekä perehdyttiin markkinointiviestintään ja sen suunnitteluun. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin, kuinka internetiä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tähän teemaan liittyen oleellisena osana teoriaa olivat outbound- ja inbound-markkinointi, yrityksen omat internet-sivut, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, kyselyä ja benchmarkingia. Puolistrukturoitu haastattelu toteutettiin kohdeyrityksen toimitusjohtajalle ja sen tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen nykytilaa ja tavoitteita markkinoinnin saralla. Kysely puolestaan toteutettiin Korukaivos Oy:n asiakkaille ja sen avulla selvitettiin, mitkä ovat kohdeyritykselle järkeviä markkinoinnin kanavia. Benchmarking-menetelmän avulla tutkittiin, millaista sisältöä kyseisissä kanavissa kannattaa tuottaa. Opinnäytetyössä keskityttiin lähinnä digitaalisiin markkinoinnin kanaviin, sillä ne ovat nykyaikaisia ja kustannustehokkaita.
Teoriaosuutta ja tutkimustuloksia apuna käyttäen laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyritykselle. Tutkimustulosten perusteella markkinointiviestinnän kanaviksi valittiin yrityksen kotisivut sekä sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram. Tulosten perusteella myös hakukonemarkkinointi nousi suunnitelmassa yhdeksi keskeiseksi asiaksi. Suunnitelmassa korostettiin, että yrityksen tulisi tuottaa viestintäkanaviinsa visuaalista ja laadukasta sisältöä. Lisäksi suunnitelmassa painotettiin sisältömarkkinoinnin merkitystä. Markkinointiviestintäsuunnitelman avulla yrityksen on helpompi erottua kilpailijoista ja tavoittaa potentiaalisia uusia asiakkaita.
Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia sekä perehdyttiin markkinointiviestintään ja sen suunnitteluun. Lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin, kuinka internetiä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tähän teemaan liittyen oleellisena osana teoriaa olivat outbound- ja inbound-markkinointi, yrityksen omat internet-sivut, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua, kyselyä ja benchmarkingia. Puolistrukturoitu haastattelu toteutettiin kohdeyrityksen toimitusjohtajalle ja sen tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen nykytilaa ja tavoitteita markkinoinnin saralla. Kysely puolestaan toteutettiin Korukaivos Oy:n asiakkaille ja sen avulla selvitettiin, mitkä ovat kohdeyritykselle järkeviä markkinoinnin kanavia. Benchmarking-menetelmän avulla tutkittiin, millaista sisältöä kyseisissä kanavissa kannattaa tuottaa. Opinnäytetyössä keskityttiin lähinnä digitaalisiin markkinoinnin kanaviin, sillä ne ovat nykyaikaisia ja kustannustehokkaita.
Teoriaosuutta ja tutkimustuloksia apuna käyttäen laadittiin markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyritykselle. Tutkimustulosten perusteella markkinointiviestinnän kanaviksi valittiin yrityksen kotisivut sekä sosiaalisen median kanavista Facebook ja Instagram. Tulosten perusteella myös hakukonemarkkinointi nousi suunnitelmassa yhdeksi keskeiseksi asiaksi. Suunnitelmassa korostettiin, että yrityksen tulisi tuottaa viestintäkanaviinsa visuaalista ja laadukasta sisältöä. Lisäksi suunnitelmassa painotettiin sisältömarkkinoinnin merkitystä. Markkinointiviestintäsuunnitelman avulla yrityksen on helpompi erottua kilpailijoista ja tavoittaa potentiaalisia uusia asiakkaita.