Digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma : Case Pro-Kaks Kotityöpalvelut
Mikkola, Eemil (2018)
Mikkola, Eemil
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066717
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma siivousalalla toimivalle Pro-Kaks Kotityöpalveluille. Ensisijaisina tavoitteina oli, että tämä työ antaa oikeasti toteutettavan ja kilpailuun vastaavan suunnitelman, joiden avulla toimeksiantaja voi kehittää omaa näkyvyyttään kohderyhmänsä keskuudessa.
Aihe valittiin siten, että toimeksiantaja antoi vapaat kädet tutkia heidän markkinointiviestintäänsä, jonka avulla löysin kehitettäviä kohteita. Kohteiden laajuudesta johtuen aiheeksi valittiin digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Tärkeäksi tehtäväksi muodostuikin työn rajaaminen, jotta aihe pysyisi tarpeeksi hyvin kasassa.
Tietoperustaa varten kerättiin teoriaa useista kirjoista sekä muista internet-lähteistä. Tietoperustaa kerättiin myös niin sanotusti ”aidan toiselta puolelta” eli myös viihdemaailmasta, joka osaltaan kuvastaa nykyaikaisen markkinointiviestinnän vaatimuksia. Tietoperustan tarkoituksena oli avata sitä maailmaa, missä markkinointiviestintä tällä hetkellä on. Tietoperustassa läpikäydään johdannon jälkeen digitaaliseen markkinointiviestintään kuuluvat erityispiirteet ja lopuksi markkinointiviestintäsuunnitelman runko sekä mitä vaatimuksia kyseiseen suunnitelmaan kuuluu.
Käytännön digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin Kotlerin ja Kellerin mallia mukaillen. Työssä käydäänkin läpi toimeksiantajan ja kilpailijoiden lähtötilanne, kohderyhmän ja tavoitteen määrittäminen, viestinnän suunnittelu, budjetointi, viestintäkanavien valinta ja lopuksi markkinointiviestinnän johtaminen sekä tuloksien mittaaminen. Jokaisen läpikäytävän asian loppuun on lisätty tärkeimmistä asioista koostuva muistilista, joiden avulla kerrataan väliluvussa käyty asia ymmärtämisen varmistamiseksi. Työn lopussa on päätelmät ja pohdinta- luku, jossa mietitään projektin kulkua tekijän perspektiivistä.
Työn lopputuloksena on monia uusia ja nykyaikaisia markkinointiviestinnällisiä toimenpiteitä, joita toimeksiantaja voi käyttää ja tilanteiden muuttuessa muokata omiin tarpeisiinsa. Jos itse pyörittäisin yritystä, joka tarjoaa paikallisille kuluttaja-asiakkaille palveluita, tekisin digitaalista markkinointiviestintää juurikin näillä keinoilla.
Aihe valittiin siten, että toimeksiantaja antoi vapaat kädet tutkia heidän markkinointiviestintäänsä, jonka avulla löysin kehitettäviä kohteita. Kohteiden laajuudesta johtuen aiheeksi valittiin digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma. Tärkeäksi tehtäväksi muodostuikin työn rajaaminen, jotta aihe pysyisi tarpeeksi hyvin kasassa.
Tietoperustaa varten kerättiin teoriaa useista kirjoista sekä muista internet-lähteistä. Tietoperustaa kerättiin myös niin sanotusti ”aidan toiselta puolelta” eli myös viihdemaailmasta, joka osaltaan kuvastaa nykyaikaisen markkinointiviestinnän vaatimuksia. Tietoperustan tarkoituksena oli avata sitä maailmaa, missä markkinointiviestintä tällä hetkellä on. Tietoperustassa läpikäydään johdannon jälkeen digitaaliseen markkinointiviestintään kuuluvat erityispiirteet ja lopuksi markkinointiviestintäsuunnitelman runko sekä mitä vaatimuksia kyseiseen suunnitelmaan kuuluu.
Käytännön digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin Kotlerin ja Kellerin mallia mukaillen. Työssä käydäänkin läpi toimeksiantajan ja kilpailijoiden lähtötilanne, kohderyhmän ja tavoitteen määrittäminen, viestinnän suunnittelu, budjetointi, viestintäkanavien valinta ja lopuksi markkinointiviestinnän johtaminen sekä tuloksien mittaaminen. Jokaisen läpikäytävän asian loppuun on lisätty tärkeimmistä asioista koostuva muistilista, joiden avulla kerrataan väliluvussa käyty asia ymmärtämisen varmistamiseksi. Työn lopussa on päätelmät ja pohdinta- luku, jossa mietitään projektin kulkua tekijän perspektiivistä.
Työn lopputuloksena on monia uusia ja nykyaikaisia markkinointiviestinnällisiä toimenpiteitä, joita toimeksiantaja voi käyttää ja tilanteiden muuttuessa muokata omiin tarpeisiinsa. Jos itse pyörittäisin yritystä, joka tarjoaa paikallisille kuluttaja-asiakkaille palveluita, tekisin digitaalista markkinointiviestintää juurikin näillä keinoilla.