Interkulturella perspektiv inom daghem i ett mångkulturellt samhälle : en kvalitativ studie om barnträdgårdslärares föreställningar kring interkulturellt arbete på ett daghem i Finland
Zhang-Lassfolk, Cindy Meng (2018)
Zhang-Lassfolk, Cindy Meng
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046506
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka och förstå barnträdgårdslärares föreställningar om deras arbete utifrån interkulturella perspektiv inom daghem i ett mångkulturellt samhälle.
I den teoretiska delen definierade jag centrala begrepp som kultur, interkulturalism, mångkulturalism, etnicitet, förskola/daghem och modersmål. Jag beskrev också olika aspekter kring interkulturella perspektiv och småbarnsfostrans pedagogiska riktlinjer i Finland.
Lärdomsprovet bygger på kvalitativ ansats som metod. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer med barnträdgårdslärare, och analyserades med hjälp av interkulturella perspektiv och småbarnsfostrans pedagogiska riktlinjer inom tre olika områden. Detta för att förstå barnträdgårdslärares föreställningar om deras arbete inom daghem i Finland.
Undersökningens resultat belyser att barnträdgårdslärare har en positiv inställning till olika kulturer och språk. Att synliggöra två och flera språk stödjer barnens utveckling i ett mångkulturellt samhälle. Tillgången till två och flera olika språk innebär också tillgång till olika sätt att se på världen. The aim of this thesis is to examine and understand kindergarten teachers’ performances of their work based on the intercultural perspectives in a preschool / daycare center in Finland.
In the theoretical section I have defined key concepts such as culture, intercultural, multiculturalism, ethnicity, preschool / daycare and mother tongue. I also have described different aspects of intercultural perspectives as well as children’s educational guidelines in Finland.
This thesis is based on a qualitative approach as its method. The empirical material is collected through interviews with kindergarten teachers, and it’s analyzed in three different areas with help of the intercultural perspectives and the pedagogical guidelines to understand kindergarten teacher’s performances of their work in a preschool/ daycare center in Finland.
The results of the study highlight that kindergarten teachers have a positive attitude towards different cultures and languages. To clarify two and more languages support children's development in a multicultural society. The access to two and more languages also means access to see the world in different ways.
I den teoretiska delen definierade jag centrala begrepp som kultur, interkulturalism, mångkulturalism, etnicitet, förskola/daghem och modersmål. Jag beskrev också olika aspekter kring interkulturella perspektiv och småbarnsfostrans pedagogiska riktlinjer i Finland.
Lärdomsprovet bygger på kvalitativ ansats som metod. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer med barnträdgårdslärare, och analyserades med hjälp av interkulturella perspektiv och småbarnsfostrans pedagogiska riktlinjer inom tre olika områden. Detta för att förstå barnträdgårdslärares föreställningar om deras arbete inom daghem i Finland.
Undersökningens resultat belyser att barnträdgårdslärare har en positiv inställning till olika kulturer och språk. Att synliggöra två och flera språk stödjer barnens utveckling i ett mångkulturellt samhälle. Tillgången till två och flera olika språk innebär också tillgång till olika sätt att se på världen.
In the theoretical section I have defined key concepts such as culture, intercultural, multiculturalism, ethnicity, preschool / daycare and mother tongue. I also have described different aspects of intercultural perspectives as well as children’s educational guidelines in Finland.
This thesis is based on a qualitative approach as its method. The empirical material is collected through interviews with kindergarten teachers, and it’s analyzed in three different areas with help of the intercultural perspectives and the pedagogical guidelines to understand kindergarten teacher’s performances of their work in a preschool/ daycare center in Finland.
The results of the study highlight that kindergarten teachers have a positive attitude towards different cultures and languages. To clarify two and more languages support children's development in a multicultural society. The access to two and more languages also means access to see the world in different ways.