Seikkailukasvatusta päiväkodissa 4-5-vuotiaiden ryhmässä
Korhonen, Tiia (2018)
Korhonen, Tiia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066665
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa tutkimustehtävänä oli kehittää seikkailukasvatusta ja elämyspedagogiikkaa hyödyntävä toimintamalli päiväkodin käyttöön. Toimintamallin tavoitteena oli soveltaa opetustilanteita ja ohjattuja tuokiota luontoon lasten sosiaalisia taitoja tukien sekä tarjota lapsille onnistumisen kokemuksia, elämyksiä ja oppimisen iloa. Toimeksiantajana seikkailukasvatuksen soveltamisessa päiväkotiympäristöön toimi yksityinen päiväkoti Taikapuisto Haapavedellä.
Toiminta jakaantui neljään osaan: Savonia-ammattikorkeakoulun Moninaisuus ja monikulttuurisuus sosiaalialla kurssin projektiin, tiedonhankintaan alkuodotuksista sekä toteutusvaiheeseen sekä arviointivaiheeseen. Projektissa toteutettiin kolmen opiskelijan ryhmässä seikkailukasvatusta päiväkodissa, jossa toiminta oli jo aiemmin tuttua. Projektissa toteutettua toimintamallia ryhdyttiin soveltamaan päiväkoti Taikapuistoon. Toisessa vaiheessa toteutettiin tutkimuksellinen osuus, joka koostui päiväkodin työntekijöiden haastattelusta sekä seikkailukasvatuksen suunnittelusta toimeksiantajan päiväkotiin. Työntekijöiden haastattelu oli alkukartoitus seikkailukasvatuksen suunnittelua varten. Se toteutettiin teemahaastatteluna ryhmässä.
Haastattelusta saadun tiedon perusteella seikkailukasvatuksen toimintamallia alettiin soveltaa toimeksiantajan päiväkodin toimintaan soveltuvaksi. Kolmannessa vaiheessa seikkailukasvatuksen kokeileminen aloitettiin. Seikkailu jatkui viiden päivän ajan ja koostui erilaisista lapsiryhmän kehittämistavoitteita vastaavista tehtävistä ja haasteista. Toiminnan jälkeen osallistuneilta lapsilta sekä päiväkodin työntekijöiltä kerättiin palautetta toiminnasta. Lapsilta palaute kerättiin suullisesti ja työntekijöiltä kirjallisesti lomakkeen avulla.
Seikkailukasvatus otettiin päiväkodissa vastaan avoimesti. Sen koettiin soveltuvan toimintaan hyvin ja sillä uskottiin olevan positiivisia vaikutuksia lasten kasvuun ja kehitykseen. Lapset innostuivat toiminnasta ja sitoutuivat siihen lujasti. Seikkailu oli lasten keskuudessa odotettua toimintaa, ja se toteutti toiminnalle asetetut ryhmäkohtaiset tavoitteet.
Seikkailukasvatuksesta syntynyttä mallia voidaan käyttää sovelletusti myös muissa varhaiskasvatuksen ympäristöissä. Jokaista seikkailua suunnitellessa on otettava huomioon osallistuvien lasten kehitystaso sekä mahdolliset tuen tarpeet. Sovellettuna seikkailukasvatus sopii menetelmänä kaiken ikäisille ja tasoisille lapsille.
Toiminta jakaantui neljään osaan: Savonia-ammattikorkeakoulun Moninaisuus ja monikulttuurisuus sosiaalialla kurssin projektiin, tiedonhankintaan alkuodotuksista sekä toteutusvaiheeseen sekä arviointivaiheeseen. Projektissa toteutettiin kolmen opiskelijan ryhmässä seikkailukasvatusta päiväkodissa, jossa toiminta oli jo aiemmin tuttua. Projektissa toteutettua toimintamallia ryhdyttiin soveltamaan päiväkoti Taikapuistoon. Toisessa vaiheessa toteutettiin tutkimuksellinen osuus, joka koostui päiväkodin työntekijöiden haastattelusta sekä seikkailukasvatuksen suunnittelusta toimeksiantajan päiväkotiin. Työntekijöiden haastattelu oli alkukartoitus seikkailukasvatuksen suunnittelua varten. Se toteutettiin teemahaastatteluna ryhmässä.
Haastattelusta saadun tiedon perusteella seikkailukasvatuksen toimintamallia alettiin soveltaa toimeksiantajan päiväkodin toimintaan soveltuvaksi. Kolmannessa vaiheessa seikkailukasvatuksen kokeileminen aloitettiin. Seikkailu jatkui viiden päivän ajan ja koostui erilaisista lapsiryhmän kehittämistavoitteita vastaavista tehtävistä ja haasteista. Toiminnan jälkeen osallistuneilta lapsilta sekä päiväkodin työntekijöiltä kerättiin palautetta toiminnasta. Lapsilta palaute kerättiin suullisesti ja työntekijöiltä kirjallisesti lomakkeen avulla.
Seikkailukasvatus otettiin päiväkodissa vastaan avoimesti. Sen koettiin soveltuvan toimintaan hyvin ja sillä uskottiin olevan positiivisia vaikutuksia lasten kasvuun ja kehitykseen. Lapset innostuivat toiminnasta ja sitoutuivat siihen lujasti. Seikkailu oli lasten keskuudessa odotettua toimintaa, ja se toteutti toiminnalle asetetut ryhmäkohtaiset tavoitteet.
Seikkailukasvatuksesta syntynyttä mallia voidaan käyttää sovelletusti myös muissa varhaiskasvatuksen ympäristöissä. Jokaista seikkailua suunnitellessa on otettava huomioon osallistuvien lasten kehitystaso sekä mahdolliset tuen tarpeet. Sovellettuna seikkailukasvatus sopii menetelmänä kaiken ikäisille ja tasoisille lapsille.