Potilastyytyväisyys alipaineimuhoidon hoitoprosessiin ja kotihoitoon
Siitonen, Emmi; Miettinen, Camilla (2018)
Siitonen, Emmi
Miettinen, Camilla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046586
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi alipaineimuhoitoa vastaanottavat potilaat kokevat alipaineimuhoidon toteutuksen osastohoidossa, haavapoliklinikalla, terveyskeskuksissa sekä potilaiden kotona. Tarkoituksena oli myös selvittää potilaiden kokemus alipaineimuhoidon hoitoketjun toimivuudesta, sekä selvittää erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välisten siirtymisten toimivuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa potilaiden näkökulmasta alipaineimuhoidon hoitoprosessin toimivuudesta ja saadun tiedon perusteella kartoittaa hoitoprosessin kehittämiskohtia. Opinnäytetyö toimeksiantaja oli erään sairaalan kirurginen vuodeosasto. Potilastyytyväisyyttä koskevia kyselylomakkeita jaettiin myös sairaalan haavapoliklinikalle sekä alueen terveyskeskuksiin haavahoitajille.
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat yleinen tieto haavoista, haavan alipaineimuhoito, alipaineimuhoidon hoitoprosessi, laadukas hoito, laki potilaan asemasta ja oikeuksista, potilastyytyväisyys sekä potilasohjaus. Tutkimuksellisessa opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällisiä, että laadullisia menetelmiä. Tietoa potilastyytyväisyydestä hoitoprosessiin ja kotihoitoon kerättiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeiden vastauksista saatu tieto koottiin käyttämällä apuna Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja laadullisista kysymyksistä tehtiin sisällön kuvaus.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat kyselyyn vastanneiden potilaiden olleen pääosin tyytyväisiä alipaineimuhoidon toteutukseen ja kotihoitoon. Potilaat kokevat tiedon saannin ja ohjauksen pääosin riittäväksi ja osittain riittäväksi alipaineimuhoidon toteutuksen eri vaiheissa, siirtymisvaiheessa toimipisteestä toiseen sekä kotiutumisvaiheessa. Vastausten perusteella kyselylomakkeeseen vastanneet ovat tienneet, miten ongelmatilanteessa tulee toimia tai mistä saavat apua kohdatessaan ongelmia. Kehittämisehdotuksia ei tullut liittyen hoitoprosessiin tai tiedon ja ohjauksen saantiin. Tulokset kuvaavat hyvin kyselyyn vastanneiden tyytyväisyyttä, mutta niitä ei voida yleistää koskemaan kaikkien alueen alipaineimuhoitoa saavien potilaiden tyytyväisyyttä hoitoprosessiin.
Työssä onnistuttiin kuvaamaan hyvin potilaiden tyytyväisyyttä hoitoprosessin eri vaiheisiin ja tiedon ja ohjauksen saantiin, mutta kysely ei tuonut esille kehitettäviä asioita prosessista. Pieni vastausprosentti sekä kyselylomakkeen heikkoudet heikensivät validiteettia.
Tulevaisuudessa voitaisiin muokata kyselylomaketta vastaamaan paremmin siihen, millaisia ongelmia hoitoprosessissa esiintyy, sekä toteuttaa kysely pidemmällä vastausajalla, jotta vastausprosentti saataisiin suuremmaksi. Myös haastattelu kyselylomakkeen sijasta saattaisi tuoda paremmin esiin potilaiden kohtaamia ongelmia ja vaikeuksia hoitoprosessissa.
Teoreettisen viitekehyksen muodostivat yleinen tieto haavoista, haavan alipaineimuhoito, alipaineimuhoidon hoitoprosessi, laadukas hoito, laki potilaan asemasta ja oikeuksista, potilastyytyväisyys sekä potilasohjaus. Tutkimuksellisessa opinnäytetyössä käytettiin sekä määrällisiä, että laadullisia menetelmiä. Tietoa potilastyytyväisyydestä hoitoprosessiin ja kotihoitoon kerättiin puolistrukturoiduilla kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeiden vastauksista saatu tieto koottiin käyttämällä apuna Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja laadullisista kysymyksistä tehtiin sisällön kuvaus.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat kyselyyn vastanneiden potilaiden olleen pääosin tyytyväisiä alipaineimuhoidon toteutukseen ja kotihoitoon. Potilaat kokevat tiedon saannin ja ohjauksen pääosin riittäväksi ja osittain riittäväksi alipaineimuhoidon toteutuksen eri vaiheissa, siirtymisvaiheessa toimipisteestä toiseen sekä kotiutumisvaiheessa. Vastausten perusteella kyselylomakkeeseen vastanneet ovat tienneet, miten ongelmatilanteessa tulee toimia tai mistä saavat apua kohdatessaan ongelmia. Kehittämisehdotuksia ei tullut liittyen hoitoprosessiin tai tiedon ja ohjauksen saantiin. Tulokset kuvaavat hyvin kyselyyn vastanneiden tyytyväisyyttä, mutta niitä ei voida yleistää koskemaan kaikkien alueen alipaineimuhoitoa saavien potilaiden tyytyväisyyttä hoitoprosessiin.
Työssä onnistuttiin kuvaamaan hyvin potilaiden tyytyväisyyttä hoitoprosessin eri vaiheisiin ja tiedon ja ohjauksen saantiin, mutta kysely ei tuonut esille kehitettäviä asioita prosessista. Pieni vastausprosentti sekä kyselylomakkeen heikkoudet heikensivät validiteettia.
Tulevaisuudessa voitaisiin muokata kyselylomaketta vastaamaan paremmin siihen, millaisia ongelmia hoitoprosessissa esiintyy, sekä toteuttaa kysely pidemmällä vastausajalla, jotta vastausprosentti saataisiin suuremmaksi. Myös haastattelu kyselylomakkeen sijasta saattaisi tuoda paremmin esiin potilaiden kohtaamia ongelmia ja vaikeuksia hoitoprosessissa.