Majoitusalalla toimivien suomalaisyritysten kilpailuetuja ja strategisia erilaistumismahdollisuuksia Aurinkorannikolla
Pesari, Anne (2018)
Pesari, Anne
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046573
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kilpailuetuja Aurinkorannikolla toimivilla suomalaisilla majoitusalan yrityksillä on. Lisäksi haluttiin selvittää, millä tavoin ne pystyvät positiivisesti erottumaan kilpailijoistaan alueella. Kilpailustrategisten valintojen ymmärtämiseksi tarkoituksena oli myös hahmottaa strateginen prosessi valintojen taustalla. Majoitusalan yritykset rajattiin käytännön syistä erilaisia loma-asuntoja välittäviin yrityksiin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostettiin kirjallisuus-, lehti- ja internetlähteistä sekä luentomuistiinpanoista. Lisäksi hyödynnettiin aiempia tutkimuksia, jotka viittasivat tutkimusongelmaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja teknistä havainnointia. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset majoitusliikkeet Aurinkorannikolla. Havainnoinnin kohteiksi valittiin kyselyyn osallistuneet sekä niiden kilpailijoita eri kansallisuuksista.
Opinnäytetyössä käsitellään kilpailuetuja ja erilaistumisen keinoja strategisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimukset osoittivat, että suomalaisyritysten tärkeimmät kilpailuedut perustuvat kieleen ja kulttuuriin. Majoitusalan yrityksinä Aurinkorannikolla ne erottuvat tarjonnasta erityisillä asiakassegmenteillä. Suomalaisyrityksiä toisistaan erottavina tekijöinä voidaan pitää asiakassegmenttejä ja niiden tarpeiden mukaan suunnattuja oheispalveluita. Myös yritysten toimintatavoissa on yrityskohtaisia eroja. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää jo alueella toimivat sekä uudet majoitusalan yrittäjät. Siitä voi olla apua liiketoiminnan kehittämisessä ja strategiatyössä.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostettiin kirjallisuus-, lehti- ja internetlähteistä sekä luentomuistiinpanoista. Lisäksi hyödynnettiin aiempia tutkimuksia, jotka viittasivat tutkimusongelmaan. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselytutkimusta ja teknistä havainnointia. Kyselytutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset majoitusliikkeet Aurinkorannikolla. Havainnoinnin kohteiksi valittiin kyselyyn osallistuneet sekä niiden kilpailijoita eri kansallisuuksista.
Opinnäytetyössä käsitellään kilpailuetuja ja erilaistumisen keinoja strategisesta näkökulmasta. Opinnäytetyön tutkimukset osoittivat, että suomalaisyritysten tärkeimmät kilpailuedut perustuvat kieleen ja kulttuuriin. Majoitusalan yrityksinä Aurinkorannikolla ne erottuvat tarjonnasta erityisillä asiakassegmenteillä. Suomalaisyrityksiä toisistaan erottavina tekijöinä voidaan pitää asiakassegmenttejä ja niiden tarpeiden mukaan suunnattuja oheispalveluita. Myös yritysten toimintatavoissa on yrityskohtaisia eroja. Opinnäytetyötä voivat hyödyntää jo alueella toimivat sekä uudet majoitusalan yrittäjät. Siitä voi olla apua liiketoiminnan kehittämisessä ja strategiatyössä.